Reklama

Badacze: Podatek od luksusu świetnym sposobem na ograniczenie emisji CO2

Naukowcy są zdania, że lepszym rozwiązaniem od wprowadzenia jednolitego podatku od emisji dwutlenku węgla, jest nałożenie wyższych podatków na produkty luksusowe. Eksperci wskazują, że zmniejszy to nierówności społeczne, jednocześnie przeciwdziałając tragicznym skutkom zmian klimatu.

Publikacja: 12.07.2023 14:16

Badacze: Podatek od luksusu świetnym sposobem na ograniczenie emisji CO2

Foto: AdobeStock

adm

Badacze doszli do wniosku, że opodatkowanie luksusowych towarów i usług – między innymi podróży samolotem czy wysoko emisyjnymi pojazdami – byłoby bardziej sprawiedliwym i skutecznym sposobem na ograniczenie emisji dwutlenku węgla niż wprowadzenie stałego podatku od emisji CO2. Jednolity podatek od emisji dwutlenku węgla jest zdaniem wielu ekspertów niesprawiedliwym i mało skutecznym sposobem walki z emisjami z gospodarstw domowych – przede wszystkim w krajach o wyższych dochodach. Dlaczego? Naukowcy zaznaczają, że wynika to z faktu, iż niektóre wydatki związane z emisjami dwutlenku węgla, takie jak ogrzewanie czy paliwo, są po prostu w gospodarstwach domowych niezbędne – stały podatek od emisji dwutlenku węgla w niewielkim stopniu może więc mieć wpływ na zmianę nawyków. Wiele gospodarstw domowych o niższych dochodach – które najwięcej wydają na podstawowe towary i usługi – są tymczasem najbardziej dotknięte wyższymi cenami.

error code: 522
Reklama
Emisje
Eksperci: Porozumienie paryskie przynosi efekty. Czy to zatrzyma zmiany klimatu?
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Emisje
Globalne zużycie węgla osiągnęło w 2024 roku rekordowy poziom. „Ponury obraz”
Emisje
Zła wiadomość dla astmatyków: Inhalatory szkodzą środowisku. Nowe badanie
Emisje
Rekordowy wzrost CO2 w atmosferze. Trzy wskaźniki, które niepokoją ekspertów
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Emisje
Polityka klimatyczna legła w gruzach. Świat 10 lat po Porozumieniach paryskich
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama