Wrocławski deweloper Archicom stał się inicjatorem akcji PlayFair, którego pierwsza edycja odbyła się podczas ubiegłorocznego Festiwalu Soundedit i stała się platformą do wymiany spostrzeżeń na temat zrównoważonego rozwoju.
Rozpoczęta wówczas dyskusja, m.in. muzyków, propagatorów wegańskiego odżywiania i tzw. mody cyrkularnej, deweloperów i naukowców, zaowocowała m.in. powstaniem raportu, który ma zmienić sposób myślenia o odpowiedzialności środowiskowej i społecznej. Jego oficjalna premiera odbędzie się 11 lutego.
W jego przygotowaniu miały brać udział m.in. obecne na polskim rynku ABB, Archicom, Wege Siostry, Microsoft, artystki Misia Furtak i Natalia Przybysz, sieć Żabka i Politechnika Łódzka. Chodziło o to, by ocenić, czy te branże i środowiska działają zgodnie z zasadą ESG (Environment, Social and Corporate Governance).
Przedstawiciele każdej z nich przyznają, że mają sporo do zrobienia.
Są już konkretne efekty PlayFair. Z danych opublikowanych w Barometrze Archicom „Odpowiedzialnie mieszkać” wynika, że 49 proc. osób chętnie skorzystałoby na osiedlu z miejsca odzysku lub wymiany przedmiotów pomiędzy mieszkańcami, gdyby tylko mieli taką możliwość. Jednym z pierwszych efektów międzybranżowej współpracy stało się uruchomienie w grudniu 2022 roku Ubraniomatu na wrocławskim osiedlu Olimpia Port z inicjatywy marek Archicom, 4F oraz Ubrania Do Oddania.