W październiku przedstawiony został nowy projekt ustawy o systemie kaucyjnym w Polsce. Jak go oceniacie? Czy w zaproponowanym kształcie sprzyja osiągnięciu tych celów, czy raczej je utrudnia?
Jaak Mikkel: Efektywny system kaucyjny jest konieczny do osiągnięcia zakładanych poziomów zbiórki jednorazowych opakowań, dlatego w ramach koalicji branżowej bierzemy aktywny udział w dialogu na rzecz jego utworzenia w Polsce. Mamy doświadczenia we współtworzeniu takich systemów na przykład z krajów bałtyckich – tam osiągamy już poziom recyklingu w granicach 90 proc. Dlatego bardzo się cieszymy, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska prowadzi zaawansowane prace dotyczące tak ważnej dla gospodarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi inicjatywy, jaką jest stworzenie legislacji w zakresie podstaw systemu kaucyjnego, i mamy nadzieję na jej szybkie przyjęcie.
Ostatni projekt ustawy o systemie kaucyjnym zawiera zmiany uwzględniające propozycje branży, co bardzo nas cieszy. Ustawa daje możliwość utworzenia przez firmy wprowadzające opakowania operatora, funkcjonującego w formule non-for-profit, który będzie zbierał odpady opakowaniowe i poddawał je recyklingowi, dzięki czemu producenci uzyskają dostęp do recyklatu i de facto będą mogli zamknąć obieg opakowań. Dzięki temu takie firmy jak Coca-Cola będą w stanie sprostać wymaganiom wynikającym chociażby z dyrektywy SUP, zgodnie z którą do 2025 r. opakowania powinny zawierać 25 proc. recyklatu. W naszym przypadku nałożyliśmy sobie jeszcze wyższy poziom, bo 35 proc. w 2025 r. Drugi projekt włącza również do systemu puszki, co jest bardzo ważne. W ostatecznym projekcie ważne jest też uzupełnienie zapisów dotyczących VAT, który nie powinien obejmować kaucji, bo nie jest ona ani towarem, ani usługą.
Podtrzymujemy jednocześnie wcześniejszą opinię, że najlepszym rozwiązaniem byłoby ustawowe ustanowienie wyłącznie jednego podmiotu reprezentującego, zarządzającego systemem kaucyjnym, utworzonego przez podmioty wprowadzające lub organizacje je reprezentujące, co pozwoliłoby uniknąć skomplikowania całego systemu, zwiększając jego efektywność, zarówno środowiskową, jak i ekonomiczną.
Opakowania to jedno, ale Coca-Cola ma także ambitne założenie dotyczące nie tylko ograniczenia emisji, ale także osiągnięcia neutralności klimatycznej…
Natalia Stroe: Zgadza się. W październiku 2021 r. ogłosiliśmy nasze zobowiązanie Net Zero. Wszystkie działania, jakie podejmujemy, zmierzają do tego, żeby w 2040 r. osiągnąć zerową emisję netto w całym łańcuchu dostaw.