Codzienne wybory dla planety

Świadome i przyjazne dla środowiska decyzje możemy podejmować każdego dnia – to kwestia odpowiedzialnych wyborów.

Publikacja: 16.06.2021 14:43

Codzienne wybory dla planety

Foto: Adobe Stock

Zamiana samochodu na rower, odłączanie ładowarki z gniazdka czy wybór opakowań, których możemy używać wielokrotnie zamiast jednorazówek, to drobne zmiany, które pozwolą na ograniczenie emisji CO2 i zmniejszenie naszego śladu środowiskowego. To właśnie codzienne decyzje mają szczególne znaczenie, gdyż wybierając właściwie, kształtujemy odpowiednie postawy. Warto również ograniczać konsumpcję zasobów naturalnych np. wody czy rzetelnie segregować odpady.

Każdy z nas ma do odegrania swoją rolę. Znaczący wpływ na realizację światowych celów ochrony środowiska i przyszłość naszej planety mają także firmy. Wiele z nich podejmuje konkretne zobowiązania, które stawiają czoła globalnym wyzwaniom jak kryzys klimatyczny czy wodny. Światowy gigant Procter & Gamble, oferujący produkty codziennego użytku ujął swoje zobowiązania w strategii ,,Ambition 2030”, której celem jest umożliwianie i inspirowanie konsumentów do odpowiedzialnej konsumpcji.

Produkty firmy takie jak Pampers, Ariel, Always, Gillette, Head & Shoulders, Fairy i wiele innych, każdego dnia docierają do miliardów domów na świecie, stąd skala oddziaływania na codzienne wybory ich użytkowników jest ogromna. To dlatego koncern stawia na ciągłe edukowanie konsumentów w wielu obszarach – czy w swoich kreatywnych kampaniach reklamowych czy też przy sklepowej półce.

Ostatnio firma ruszyła z  kampanią marki Ariel „Liczy się każdy stopień”, której hasło pozostaje szczególnie wymowne i aktualne z uwagi na postępujące ocieplanie się planety.

Jak wynika z badań, zmniejszenie temperatury prania już o 10 stopni pozwala zmniejszyć emisję CO2 generowaną przez tę czynność aż o 35%. Z opublikowanych w ubiegłym roku na stronie which.co.uk testów wynika, że gdyby cała Wielka Brytania zmniejszyła temperaturę prania z 40°C na 30°C, dałoby to taki sam efekt, jak usunięcie z dróg 400 tysięcy samochodów.

""

klimat.rp.pl

Z kolei z badania przeprowadzonego w ubiegłym roku przez naukowców z Uniwersytetu w Michigan  wynika, że unikanie płukania wstępnego i rezygnacja z suszenia w suszarce bębnowej czy za pomocą elektrycznej suszarki na pranie może znacznie zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych. Według tego samego badania  korzystanie ze zmywarek do naczyń, jest bardziej oszczędne, zarówno pod względem zużycia wody, jak i energii, niż ręczne mycie naczyń. Najwięcej emisji CO2 podczas zmywania, bo aż 70%, generuje proces podgrzewania wody, co powinno skłaniać nas do wybierania krótszych cykli mycia w niższych temperaturach. Te dane postanowiła wykorzystać z kolei marka Fairy, tworząc produkt zapewniający dotychczasową jakość czystości przy znaczącej oszczędności wody.

Jednym z głównych celów strategii „Ambition 2030”, jest to, aby żadne opakowanie produktu P&G nie trafiło do oceanu. Firma konsekwentnie realizuje cel, aby do 2030 roku 100% opakowań nadawało się do recyklingu. Koncern chce także zredukować wykorzystanie plastiku pierwotnego w swoich opakowaniach o 50% i stale zwiększać zawartość plastiku pochodzącego z recyklingu. Wiele marek firmy już osiągnęło ten cel – np. w opakowaniach Ariel czy Lenor i Lenor Unstoppables ponad połowę surowca stanowi tworzywo z recyklingu. Jednym z najbardziej innowacyjnych przykładów jest także opakowanie wykonane w 20% z plastiku zebranego na europejskich plażach, co miało jednocześnie zwrócić uwagę konsumentów na ten problem i zachęcić do rzetelnego segregowania. Nowatorskim krokiem Procter & Gamble w celu ograniczenia ilości odpadów, jest wprowadzenie aluminiowych opakowań szamponów Head & Shoulders, Pantene, Herbal Essences i Aussie, przystosowanych do wielokrotnego użytku. Aluminiowe opakowania już od kilku miesięcy są dostępne na rynku, a opakowania uzupełniające pochodzą w 100% z materiałów z recyclingu. Według Agencji Ochrony Środowiska, opakowania z aluminium zawierają średnio 68% materiału z recyclingu, podczas gdy plastikowe butelki jedynie 3%. Z ponad miliarda ton tego metalu, jakie kiedykolwiek wyprodukowano, około 75% jest nadal w użyciu dzięki recyclingowi.

Mamy przed nami jeszcze długa drogę do pokonania, by osiągnąć ONZ-owskie cele zrównoważonego rozwoju. I nie ma wątpliwości, że biznes musi się aktywnie włączyć i wprowadzać swoje zobowiązania w życie w szybszym tempie. Czas działać już. I to do dotyczy nas wszystkich. Przyszłe pokolenia będą nam wdzięczne za każdy włożony wysiłek, aby zadbać o nasz wspólny dom.

Walka o klimat
Słońce oświetli i ogrzeje Europę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Walka o klimat
Groźne topnienie wiecznej zmarzliny. Klimat zacznie ocieplać się jeszcze szybciej?
Walka o klimat
Ekolodzy zapłacą setki tysięcy euro za protest na lotniskach? Zostali pozwani
Walka o klimat
Arktyka doświadczyła najcieplejszego lata w historii. Rekord pobity
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Walka o klimat
Farmy wiatrowe, nowe wyzwanie dla ubezpieczycieli