Greenpeace: Amazon niszczy produkty mimo prawnego zakazu

Przedstawiciele Greenpeace uważają, że gigant sprzedaży internetowej bardziej ceni miejsca na magazynowych półkach niż przyszłość planety.

Publikacja: 27.05.2021 14:22

Greenpeace: Amazon niszczy produkty mimo prawnego zakazu

Foto: Bryan Angelo/ Unsplash

Niemiecki oddział Greenpeace zarzuca Amazonowi niszczenie produktów, które wciąż nadają się do użytku i sprzedaży, co jest praktyką sprzeczną z przyjętymi w ubiegłym roku przez Bundestag przepisami. Oskarżenie wysunięto na podstawie wideo zarejestrowanego przez badacza Greenpeace, który pracował w centrum logistycznym Amazon w Winsen w Dolnej Saksonii.

Według organizacji, nagranie przedstawia oryginalnie opakowane produkty, w tym odzież. Wg organizacji w ten sposób niszczono zawartość co najmniej jednej ciężarówki tygodniowo.  Viola Wohlgemuth, ekspertka ds. konsumentów Greenpeace uważa, że Amazon bardziej ceni wartość miejsca na półce dla nowości niż rozumie, jak fatalnie marnotrawstwo produktów wpływa na środowisko, które jest zarzucane dodatkowymi odpadami.

Czytaj też: Debata „Rzeczpospolitej”: Producenci zapłacą za odpady

Amazon zaprzeczył stosowaniu podobnych praktyk, twierdząc, że do recyclingu lub odzysku oddaje produkty w braku innej możliwości, na wysypisko również trafiają w ostateczności. Nie przyznaje się również do stosowania praktyki cięcia artykułów modowych przed przekazaniem ich firmie utylizacyjnej.

Nie byłaby to pierwsza sytuacja, w której firma pozbywa się produktów zdatnych do użytku, bez rozważania konsekwencji klimatycznych takiej decyzji. W 2017 roku ekskluzywna marka odzieżowa Burberry zniszczyła niesprzedane ubrania, akcesoria i perfumy o wartości 28,6 mln funtów, aby „chronić markę”, czyli zapobiec ich dystrybucji lub taniej odsprzedaży. Burberry, chcąc utrzymać miano marki luksusowej, woli zniszczyć niesprzedane produkty, niż dopuścić do ich dewaluacji.

Greenpeace skrytykował stanowisko Burberry, podnosząc, że świadczy to o jej braku szacunku, nie tylko do własnych produktów, ale też pracy i zasobów, które wymagało ich stworzenie. Podobne podejście prezentuje dziś Amazon, stawiający możliwość szybkiego opróżnienia magazynu nad troskę o klimat.

Bardziej niż firma konsekwencjami środowiskowymi jej działalności zaniepokojeni są pracownicy Amazona, którzy stworzyli petycję, wzywającą firmę do obniżenia poziomu zanieczyszczenia do zera do 2030 roku, szczególnie w społecznościach najbardziej nim dotkniętych. Petycja została wystosowana przez organizację Amazon Employees for Climate Justice i zaczęła krążyć w odpowiedzi na odrzucenie przez spółkę proponowanej uchwały akcjonariuszy, która miała na celu zmusić firmę do zgłaszania ilości zanieczyszczeń emitowanych w regionach zamieszkałych przez osoby najbardziej narażone na dyskryminację.

Paola Dela Cruz-Perez, młodzieżowa organizatorka organizacji non-profit East Yard Communities for Environmental Justice zarzuca Amazonowi rasizm ekologiczny i czerpanie korzyści z ucisku. Argumentuje, że firma rozszerza swoją działalność głównie w biedniejszych dzielnicach, zamieszkanych przez mniejszości etniczne i właśnie tam jej ciężarówki i magazyny emitują najwięcej zanieczyszczeń.

Ekotrendy
Sondaż: Polacy chcą płacić więcej, by ratować klimat, ale stawiają jeden warunek
Ekotrendy
Wielkopolska nie chce węgla. Pierwsze polskie województwo w globalnej koalicji
Ekotrendy
Ranking najbardziej ekologicznych krajów Europy. Polska daleko od czołówki
Ekotrendy
Ekologiczne technologie wkraczają do polskiego ciepłownictwa. Czy zmienią tę branżę?
Ekotrendy
Jaka przyszłość czeka tworzywa sztuczne?