Rejsy wycieczkowe wracają. Fatalne skutki dla środowiska

Najnowszy raport organizacji Transport & Environment (T&E) ostrzega, że emisje generowane przez rejsy wycieczkowe mają coraz większy wpływ na środowisko.

Publikacja: 21.06.2023 10:07

Rejsy wycieczkowe wracają. Fatalne skutki dla środowiska

Foto: Adobe Stock

Choć branża rejsów wycieczkowych dotkliwie odczuła przestój związany z pandemią koronawirusa, obecnie zainteresowanie nimi rośnie coraz bardziej. Jak ocenia portal Statista, w tym roku podróż statkiem wycieczkowym odbędzie 31,5 miliona pasażerów, a do 2027 roku liczba ta może wzrosnąć do niemal 40 milionów pasażerów rocznie. Niestety, przekłada się to na fatalne skutki dla środowiska.

Jak wynika z nowego raportu organizacji Transport & Environment (T&E), po europejskich wodach pływa obecnie 218 statków wycieczkowych, które jedynie w ubiegłym roku wyemitowały emisje tlenków siarki (SOx) równą emisjom jednego miliarda samochodów, a także ponad 19 000 ton tlenków azotu oraz 448 ton pyłów zawieszonych PM2,5. Powietrze wokół europejskich miast portowych jest obecnie zanieczyszczone jeszcze bardziej niż przed wybuchem pandemii. Według analizy, w porównaniu z rokiem 2019 liczba statków wycieczkowych, czas, jaki spędzają w portach oraz ich zużycie paliwa wzrosły o ok. jedną czwartą. W związku z tym emisje tlenków siarki wzrosły o 9 proc., emisje tlenków azotu o 18 proc. a emisje pyłów zawieszonych o 25 proc.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Transport
Najbogatsi korzystają z samolotów jak z taksówek. Raport pokazuje skalę problemu
Transport
Pierwsze linie lotnicze rezygnują z celu klimatycznego. Przełomowa decyzja
Transport
Polacy chcą stref czystego transportu w swoich miastach. Zaskakujący wynik badań
Transport
Porażka w sądzie linii lotniczej KLM. Oskarżenia o „greenwashing” w reklamach
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Greenpeace bierze się za branżę moto. Aktywiści żądają: dość tych SUV-ów