Rejsy wycieczkowe wracają. Fatalne skutki dla środowiska

Najnowszy raport organizacji Transport & Environment (T&E) ostrzega, że emisje generowane przez rejsy wycieczkowe mają coraz większy wpływ na środowisko.

Publikacja: 21.06.2023 10:07

Rejsy wycieczkowe wracają. Fatalne skutki dla środowiska

Foto: Adobe Stock

Choć branża rejsów wycieczkowych dotkliwie odczuła przestój związany z pandemią koronawirusa, obecnie zainteresowanie nimi rośnie coraz bardziej. Jak ocenia portal Statista, w tym roku podróż statkiem wycieczkowym odbędzie 31,5 miliona pasażerów, a do 2027 roku liczba ta może wzrosnąć do niemal 40 milionów pasażerów rocznie. Niestety, przekłada się to na fatalne skutki dla środowiska.

Jak wynika z nowego raportu organizacji Transport & Environment (T&E), po europejskich wodach pływa obecnie 218 statków wycieczkowych, które jedynie w ubiegłym roku wyemitowały emisje tlenków siarki (SOx) równą emisjom jednego miliarda samochodów, a także ponad 19 000 ton tlenków azotu oraz 448 ton pyłów zawieszonych PM2,5. Powietrze wokół europejskich miast portowych jest obecnie zanieczyszczone jeszcze bardziej niż przed wybuchem pandemii. Według analizy, w porównaniu z rokiem 2019 liczba statków wycieczkowych, czas, jaki spędzają w portach oraz ich zużycie paliwa wzrosły o ok. jedną czwartą. W związku z tym emisje tlenków siarki wzrosły o 9 proc., emisje tlenków azotu o 18 proc. a emisje pyłów zawieszonych o 25 proc.

Czytaj więcej

Niepokojąco dużo CO2 w atmosferze. Najwięcej od czterech milionów lat

Najgorzej sytuacja wygląda w Barcelonie, gdzie w ubiegłym roku rejsy wygenerowały ponad 18 ton emisji tlenków siarki. Na drugim miejscu znalazł się port Civitavecchia w Rzymie (ponad 16 ton emisji SOx), a trzecie miejsce zajął ateński port Pireus (ponad 12 ton emisji NOx). W pierwszej dziesiątce znalazły się również dwa inne greckie porty: Thira (Santorini) oraz Mykonos, a także port w Palma de Mallorca, Hamburgu, Southampton oraz portugalskie porty w Lizbonie i Funchal.

Sporą poprawę odnotował port w Wenecji, który w 2019 roku zajmował pierwsze miejsce na liście, a obecnie znalazł się na 41. Wynika to z wprowadzeniu w 2021 roku zakazu wpływania do portu dużych statków wycieczkowych, co pozwoliło obniżyć emisje SOx aż o 80 proc.

W raporcie zauważono, że jako paliwo statków często wykorzystuje się skroplony gaz ziemny (LNG), co ma wpływać na redukcję emisji CO2, SOx oraz pyłów zawieszonych, tymczasem generuje spore emisje metanu. Autorzy raportu piszą, że w latach 2019-2022 odnotowano aż pięciokrotny wzrost emisji tego wyjątkowo silnego gazu cieplarnianego. „Szacujemy, że jeden z największych statków wycieczkowych napędzanych LNG we flocie – MS Iona – wyemitował w 2022 roku tyle metanu, ile 10 500 krów mlecznych rocznie” – czytamy w raporcie.

Czytaj więcej

Rozwiązanie problemu zmian klimatycznych może być bliżej niż przypuszczamy

Problem zanieczyszczenia powietrza przez rejsy turystyczne coraz częściej jest podnoszony przez mieszkańców miast portowych, którzy zdają sobie sprawę z ich fatalnego wpływu na środowisko. Oraz zdrowie publiczne. Od kilku lat w tej sprawie odbywają się protesty w Marsylii, zajmującej w zestawieniu T&E miejsce 12., gdzie luksusowe statki wycieczkowe przewożą rocznie 1,5 miliona pasażerów. W ubiegłym roku burmistrz miasta Benoît Payan wystosował petycję, aby zakazać najbardziej zanieczyszczającym statkom zatrzymywania się w porcie, którą podpisało ponad 50 000 mieszkańców.

Transport
Porażka w sądzie linii lotniczej KLM. Oskarżenia o „greenwashing” w reklamach
Transport
Greenpeace bierze się za branżę moto. Aktywiści żądają: dość tych SUV-ów
Transport
Kaszubskie aleje pod topór? Społeczeństwo mówi „nie”
Transport
Strefa czystego transportu w Warszawie? „50 proc. mniej spalin w tej dekadzie”
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
OT Logistics obsługuje w portach coraz więcej towarów