Niekorzystne zmiany klimatyczne i postępująca degradacja środowiska stanowią zagrożenie dla Europy i całego świata. Aby przeciwdziałać tym zjawiskom, Komisja Europejska (KE) opracowała Europejski Zielony Ład (EZŁ) – szeroki plan działań, który ma pomóc przekształcić Unię w nowoczesną, zasobooszczędną i konkurencyjną gospodarkę.
Ograniczyć emisje transportu
Przypomnijmy, że główne cele EZŁ to zerowy poziom emisji gazów cieplarnianych netto w 2050 r., oddzielenie wzrostu gospodarczego od zużywania zasobów, a realizacja tych założeń ma nastąpić tak, aby żadna osoba ani żaden region nie pozostały w tyle.
KE przyjęła także pakiet wniosków ustawodawczych mających dostosować unijną politykę klimatyczną, energetyczną, transportową i podatkową do tego, by do 2030 r. ograniczyć emisje gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. w porównaniu z poziomem z 1990 r.
Czytaj więcej
Ustawodawcy Unii Europejskiej we wtorek formalnie zatwierdzili prawo ograniczające emisji CO2 przez nowe samochody o 100 proc. Oznacza ono zakaz rejestracji nowych pojazdów spalinowych na terenie Wspólnoty po 2035 roku.
Wśród założeń EZŁ jest również pomoc gospodarkom krajowym w wychodzeniu ze skutków pandemii. Jak wskazuje KE, cały projekt będzie finansowany ze środków stanowiących jedną trzecią kwoty 1,8 bln euro przeznaczonej na inwestycje w ramach planu odbudowy NextGenerationEU oraz ze środków pochodzących z siedmioletniego budżetu Unii.