Amazon, Google, IKEA... Najwięksi niezbyt uczciwi, co do obietnic klimatycznych

Najnowsza analiza NewClimate Institute i Carbon Market Watch wskazuje na wątłość obietnic klimatycznych składanych przez międzynarodowe firmy.

Publikacja: 08.02.2022 11:20

Amazon, Google, IKEA... Najwięksi niezbyt uczciwi, co do obietnic klimatycznych

Foto: AdobeStock

Jak wynika z badania, deklaracje dotyczące osiągnięcia „zera netto” lub „neutralności pod względem emisji CO2” międzynarodowych przedsiębiorstw, w rzeczywistości prowadzą do ograniczenia emisji jedynie o ok. 40 proc. Wśród firm, które mają problem z osiągnięciem własnych celów klimatycznych, znalazły się m.in. Nestlé, Amazon, Google oraz IKEA.

Badanie obejmujące 25 firm miało na celu ocenę przejrzystości ich zobowiązań klimatycznych oraz ich uczciwości w ich realizacji. Według analizy za firmy o niewielkim stopniu uczciwości w tym zakresie uznano Amazon, Google oraz Volkswagena. Za firmy o bardzo niskim stopniu uczciwości w dążeniu do celu osiągnięcia neutralności węglowej uznano Unilever, Nestle oraz grupę BMW. Żadna z ocenianych firmy nie została sklasyfikowana jako „bardzo uczciwa”, natomiast najlepszy wynik osiągnął Maesrk oceniony jako „rozsądnie uczciwy”, a za nim uplasowały się Apple, Sony oraz Vodafone z „umiarkowaną uczciwością”.

Czytaj więcej

Lidl wyznaczył sobie ambitne cele neutralności klimatycznej

Jak twierdzą autorzy raportu, problem z przejrzystością wynika częściowo ze sposobu, w jaki firmy oceniają własne emisje. Osiem spośród badanych przedsiębiorstw wyklucza np. emisje upstream i downstream ze swojego łańcucha wartości. Tymczasem emisje te powstają w wyniku działalności pośrednio związanej z ich działalnością i zwykle stanowią ponad 90 proc. CO2 wytwarzanego przez firmy. Jedynie trzy firmy: Maersk, Vodafone i Deutsche Telekom, wyraźnie zobowiązały się do głębokiej dekarbonizacji ponad 90 proc. swoich emisji w całym łańcuchu wartości.

W przypadku kilku ocenianych firm w raporcie stwierdzono, że główne zobowiązania klimatyczne służyły jako przydatna długoterminowa wizja, poparta konkretnymi celami krótkoterminowymi. Jednak wiele z tych obietnic zostało podważonych przez kontrowersyjne plany redukcji emisji w innych miejscach, ukrywanie istotnych informacji lub nieprawidłowości księgowe.

Firmy chętnie opowiadają o swoich zobowiązaniach klimatycznych w sposób mogący budzić wątpliwości konsumentów. Jak wynika z raportu, można zauważyć spore rozbieżności pomiędzy narracją firm a ich realnymi dążeniami do osiągania ambitnych celów klimatycznych.

Okazuje się również, że zdecydowana większość firm deklarowała kompensację emisji CO2, polegającą na opłacaniu projektów polegających z reguły na wspieraniu lasów bądź sadzeniu nowych drzew. Takie praktyki są silnie krytykowane jako greenwashing, mający usprawiedliwiać utrzymywanie przez firmę emisji na dotychczasowym poziomie.

Jak wynika z raportu, 25 badanych korporacji ma szansę do 2030 roku obniżyć emisje o 23 proc. To znacznie mniej niż 50 proc., które zdaniem naukowców jest konieczne aby uniknąć najgorszych scenariuszy globalnego ocieplenia.

Jak wynika z badania, deklaracje dotyczące osiągnięcia „zera netto” lub „neutralności pod względem emisji CO2” międzynarodowych przedsiębiorstw, w rzeczywistości prowadzą do ograniczenia emisji jedynie o ok. 40 proc. Wśród firm, które mają problem z osiągnięciem własnych celów klimatycznych, znalazły się m.in. Nestlé, Amazon, Google oraz IKEA.

Badanie obejmujące 25 firm miało na celu ocenę przejrzystości ich zobowiązań klimatycznych oraz ich uczciwości w ich realizacji. Według analizy za firmy o niewielkim stopniu uczciwości w tym zakresie uznano Amazon, Google oraz Volkswagena. Za firmy o bardzo niskim stopniu uczciwości w dążeniu do celu osiągnięcia neutralności węglowej uznano Unilever, Nestle oraz grupę BMW. Żadna z ocenianych firmy nie została sklasyfikowana jako „bardzo uczciwa”, natomiast najlepszy wynik osiągnął Maesrk oceniony jako „rozsądnie uczciwy”, a za nim uplasowały się Apple, Sony oraz Vodafone z „umiarkowaną uczciwością”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rachunek sumienia
Toksyny w przedmiotach codziennego użytku. W taki sposób zatruwamy morza
Rachunek sumienia
Naukowcy alarmują: ludzkość poniosła porażkę
Rachunek sumienia
Bogaci nie chcą się zrzucać na klimat
Rachunek sumienia
Szkody klimatyczne sięgają 16 mln dolarów na godzinę
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rachunek sumienia
Najbogatsi zagrażają globalnym celom klimatycznym