Aktualizacja: 24.11.2024 22:11 Publikacja: 19.10.2023 12:06
Foto: Bloomberg
Duński rząd ujawnił plan modyfikacji krajowego systemu żywnościowego tak, aby położyć większy nacisk na białko pochodzenia roślinnego. Według sekretarza generalnego Duńskiego Towarzystwa Wegetariańskiego Rune-Christoffer Dragsdahla, publikacja planu stanowi wydarzenie „przełomowe w skali międzynarodowej”.
Projekt powstał w ramach politycznego porozumienia rolnego z 2021 roku. W planie stwierdzono, że duński rząd jest zaangażowany w promowanie i wzmacnianie krajowego przemysłu roślinnego, a jego celem jest inspiracja również innych krajów do dążenia do bardziej zrównoważonego systemu żywnościowego. W ramach projektu dieta roślinna ma być bardziej promowana w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, a szefowie kuchni w różnych instytucjach mieliby przejść szkolenia dotyczące przygotowywania posiłków pochodzenia roślinnego. Uwzględniono również inicjatywy mające na celu zwiększenie eksportu duńskiej żywności pochodzenia roślinnego za pośrednictwem ambasad oraz położono nacisk na konieczność zwiększenia finansowania badań i rozwoju w tym zakresie. Plan zakłada pozyskanie przez kraj 13,5 miliarda koron dzięki produkcji żywności pochodzenia roślinnego. Jaki lider w tej dziedzinie, Dania mogłaby również stworzyć ok. 27 000 nowych miejsc pracy.
Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (USDA) postanowił ukrócić nieetyczne praktyki branży mięsnej. To ma ukrócić nadużywanie określeń wprowadzających klientów w błąd i ograniczyć greenwashing.
Nowe zalecenia dietetyczne Austrii uwzględniają zarówno przesłanki zdrowotne, jak i klimatyczne. To kolejne państwo europejskie, które zmieniło rekomendacje dotyczące zdrowego żywienia, by postawić akcent na produkty roślinne.
Menu w wiosce olimpijskiej podczas tegorocznych igrzysk olimpijskich w Paryżu miało opierać się głównie na roślinach, jednak skargi sportowców z całego świata doprowadziły do zwiększenia ilości produktów odzwierzęcych.
Nowa analiza opublikowana przez fundację Changing Markets potwierdziła, że największe firmy zajmujące się produkcją mięsa i nabiału starają się blokować działania na rzecz klimatu. Stosują przy tym taktyki marketingowe podobne do tych, które wykorzystuje przemysł tytoniowy czy branża paliw kopalnych.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Nowy raport ekspertów Banku Światowego alarmuje: zmiany w rolnictwie są niezbędne, aby ograniczyć globalne emisje gazów cieplarnianych. Jak osiągnąć ten cel? Bank Światowy proponuje między innymi inwestycje, wspieranie krajów rozwijających się, a także zmniejszenie popytu na żywność pochodzenia zwierzęcego.
W poniedziałek Dania zatwierdziła nowy podatek związany z ochroną klimatu. Po etapie wielomiesięcznych negocjacji i umowie podpisanej w czerwcu 2024 roku, duński parlament przyjął pierwszy na świecie podatek od emisji CO2 w rolnictwie.
Dania uzgodniła sposób wdrożenia podatku od emisji rolniczych. Stała się w ten sposób pierwszym krajem nie tylko w Europie, ale i na świecie, który zatwierdził wprowadzenie tego rodzaju opłat.
Ponad połowa dorosłych Brytyjczyków posiada w domu jakieś zwierzę. W pierwszym półroczu 2024 roku mieszkańcy Wysp Brytyjskich kupili ok. 1,2 mld opakowań pokarmu dla swoich pupili. Udział w tym ma polski eksport i sprzedaż na tamtym terenie.
Masło od początku roku zdrożało już o 40 proc. Ile może kosztować w święta? - Zbliżamy się do 10 zł - mówi ekspert. Wszystko przez to, że producentom bardziej opłaca się dziś wytwarzanie np. serów, a nie masła.
Turcy nie sprzedadzą aktywów duńskiej firmie DFDS. W ostatniej chwili wycofali się z umowy.
Od początku roku do końca października w Rosji masło podrożało o ponad jedną czwartą. Powód? Oficjalnie - bo wzrósł popyt na lody, których Rosjanie zjedli wyjątkowo dużo. Naprawdę - bo sankcje jednak bolą.
Kiepskie prognozy dla rynku trzody chlewnej w Polsce: tempo spadku pogłowia wyhamowało, ale niepokoi ubytek największych stad. Słabo wygląda też sprzedaż maszyn.
Z różnego typu okazji cenowych podczas zakupów żywności korzysta aż 93,5 proc. klientów. Najwięcej promocji oferują duże sklepy, dlatego niezależni handlowcy mają coraz większe problemy.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas