Tak wynika z z badania Debiutanci ’23. Ponad połowa młodych chce również, by partie polityczne uwzględniły w swoich programach kwestie związane ze środowiskiem i klimatem. Aż 2/3 badanych - chciałoby, by partie zadbały o jakość powietrza
Dla sukcesu wyborczego kluczowe może okazać się przekonanie do udziału w wyborach wciąż licznej grupy młodych kobiet, które jeszcze nie zdecydowały, na jaką partię oddadzą swój głos.
Jesienią 2023 roku przy urnach pojawi się niemal 1,5 miliona nowych wyborców - przedstawicieli pokolenia katastrofy klimatycznej. Informacje o kolejnych rekordach temperatury, topniejących lodowcach i zanieczyszczonym powietrzu stanowią część ich rzeczywistości.
Z pozoru ekologia, klimat i czyste powietrze nie należą do priorytetów młodych wyborców. Postawy młodych są jednak skrajnie różne: co trzeci badany jest znudzony ciągłym mówieniem o sprawach ekologii i jednocześnie nieco ponad co trzeci w najbliższej przyszłości chciałby zaangażować się w działalność proekologiczną - wynika z badania “Debiutanci ‘23” przygotowanego przez agencję Profeina i Lata Dwudzieste.
Na ekologię - jako jedną z najważniejszych wartości - wskazuje zaledwie 7 proc. młodych Polek i Polaków. Mimo to, ponad połowa badanych uważa, że uwzględnienie kwestii związanych ze środowiskiem i klimatem w programach partii politycznych jest dla nich ważne, a w przypadku jakości powietrza odpowiada tak prawie 2/3 badanych.