Aktualizacja: 07.03.2025 03:35 Publikacja: 09.10.2024 23:29
Wylesianie oraz pogłębiający się kryzys klimatyczny mocno wpływają na zdolności Puszczy Amazońskiej do magazynowania dwutlenku węgla.
Foto: Mauro Pimentel/AFP
Nie sposób przecenić wartości różnorodności biologicznej na świecie – to dzięki niej życie na Ziemi jest w stanie przetrwać. Regiony, w których występuje wysoka bioróżnorodność, są odporniejsze na konsekwencje zmian klimatu i szybciej się regenerują np. po pożarach lasów. Jednak obecnie wymieranie gatunków następuje w zastraszająco szybkim tempie – a najnowszy raport organizacji WWF wykazuje, że sytuacja jest wyjątkowo alarmująca.
Wybory w Niemczech przebiegły zgodnie z oczekiwaniami, ale wysoki wynik skrajnie prawicowej partii AfD pokazuje, że spora część społeczeństwa jest gotowa podpisać się pod wypowiedziami polityków AfD zaprzeczających wpływowi działalności człowieka na zmiany klimatyczne.
Kolejny sezon na wodzie zbliża się wielkimi krokami
Niegdyś ten kraj nazywany był „najbogatszą wyspą świata”. Dziś jego mieszkańcy – między innymi z powodu zmian klimatu – walczą o przetrwanie. Nauru, małe wyspiarskie państwo położone w Mikronezji na Oceanie Spokojnym, chce zebrać fundusze na ratowanie społeczności przed skutkami wzrostu poziomu oceanu, dlatego niebawem ma wystartować program umożliwiający „zakup” obywatelstwa.
Eksperci alarmują – mamy za sobą najcieplejszy rok w historii pomiarów. Tymczasem politycy wciskają hamulec i rezygnują z działań, które mogłyby powstrzymać zmiany klimatu. Zaczął Donald Trump, ale na świecie są inni politycy, którzy chętnie poszliby w jego ślady. „Musimy ignorować to, co robią Stany Zjednoczone” – mówi Karsten Haustein, klimatolog z Uniwersytetu w Lipsku.
Badania pokazują, że fałszywe treści podważające naukowy konsensus w sprawie zmian klimatu można znaleźć w zasadzie na wszystkich platformach społecznościowych. Co gorsza, wśród platform trudno znaleźć taką, która ogranicza zasięgi klimatycznych fake newsów.
Organizacja Transparency International ostrzega, że korupcja stanowi poważne zagrożenie dla międzynarodowych wysiłków na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu. „Na świecie ogromna liczba ludzi odczuwa poważne skutki globalnego ocieplenia, ponieważ fundusze przeznaczone na redukcję emisji i ochronę najbardziej narażonych społeczności są rozkradane lub niewłaściwie wykorzystywane” – oceniają badacze.
Elektromobilność to dzisiaj już nie jest pytanie „, czy”, tylko „jak”. Jaki samochód wybrać? O jakiej mocy? Z jak dużą baterią? Wreszcie, z jaką ładowarką? W przypadku samochodów marki Mercedes niezmienne jest jednak to, że wszystkie łączą wysoką efektywnością oraz lokalnie bezemisyjną jazdą z osiągami, komfortem i bezpieczeństwem.
W niektórych miastach nie trzeba już jeździć do stałego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Po zużyte ubrania i inne tego typu odpady przyjedzie specjalny samochód.
Choć badania wskazują, że morza i oceany ocieplają się obecnie w dużo szybszym tempie, niż jeszcze dwie dekady temu, okazuje się, że na przestrzeni ostatnich lat zmniejszyło się ich parowanie – wskazują naukowcy.
Za nami trzeci najcieplejszy luty w historii. Miniony miesiąc był jednak pierwszym od dawna, gdy nie odnotowano nowego rekordu średniej temperatury globalnej. Eksperci wskazują przyczyny takiej sytuacji.
Wybory w Niemczech przebiegły zgodnie z oczekiwaniami, ale wysoki wynik skrajnie prawicowej partii AfD pokazuje, że spora część społeczeństwa jest gotowa podpisać się pod wypowiedziami polityków AfD zaprzeczających wpływowi działalności człowieka na zmiany klimatyczne.
Topniejące pokrywy lodowe Antarktydy osłabiają Antarktyczny Prąd Okołobiegunowy, będący najsilniejszym prądem oceanicznym na świecie. Według australijskich naukowców w ciągu najbliższych 25 lat może zwolnić aż o 20 procent, co wpłynie znacząco na klimat na świecie.
W latach 2000–2023 lodowce straciły łącznie 6542 miliardów ton lodu – wskazują naukowcy, zaznaczając, że w najgorszej sytuacji są lodowce w Europie.
O tym, jak narracja o kryzysie klimatycznym wpływa na emocje i poczucie sprawczości, mówi dr Marzena Cypryańska-Nezlek, autorka badań na ten temat.
Pył hamulcowy może stanowić większe zagrożenie dla zdrowia niż spaliny z nowoczesnych silników diesla – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez angielski Uniwersytet w Southampton.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas