Polacy są otwarci na ekologiczne święta. Ale potrzebują wsparcia

Aż 37 proc. respondentów zgadza się, że tegoroczne Boże Narodzenie będzie bardziej prośrodowiskowe niż ubiegłoroczne. Polskie społeczeństwo jest więc otwarte na ekologiczne święta, ale potrzebuje wsparcia – to wnioski z badania przeprowadzonego przez agencję badawczo-analityczną Zymetria.

Publikacja: 22.12.2022 12:40

Polacy są otwarci na ekologiczne święta. Ale potrzebują wsparcia

Foto: AdobeStock

Mieszkańcy naszego kraju coraz bardziej świadomi są katastrofalnych zmian klimatycznych – budzą one w nich obawy oraz niepokój o przyszłość. Aż 67 proc. Polaków uważa, że zmiana klimatu dotyka ich osobiście, a to wiąże się bezpośrednio z tym, jak dbają oni o środowisko naturalne oraz jakich wyborów dokonują, aby pomóc planecie. 

Według statystyk Polacy starają się ograniczać zgubny wpływ na klimat. Ponad połowa zmniejsza zużycie wody, niecałe 50 proc. - plastiku, a 45 proc. używa energooszczędnych urządzeń. Trend ten dotyczy również podejmowanych przez Polaków decyzji zakupowych. A te najtrudniejsze są wtedy, kiedy nadchodzą święta.

Święta Bożego Narodzenia to nie tylko czas spotkań z najbliższymi, ale również okres, podczas którego dochodzi do wielu nadużyć – także tych związanych z kwestiami środowiskowymi. Ekologiczne Boże Narodzenie kosztuje bowiem nieco wysiłku. Tradycyjne święta wiążą się z wyjątkowo dużym zużyciem energii, ogromnymi ilościami żywności, która nieraz idzie do kosza na śmieci czy nieprzemyślanymi prezentami. I choć pod tym względem święta mogą wydawać się dużo mniej przyjemne niż związana z nimi zimowa aura, dane wskazują, że Polacy naprawdę starają się pomóc planecie w obliczu kryzysu. Z badania przeprowadzonego przez agencję badawczo-analityczną Zymetria wynika, że polskie społeczeństwo jest otwarte na ekologiczne Święta. Tyle, że potrzebuje w tym wsparcia. 

Czytaj więcej

Konsumenci, choć oszczędzają, są bardziej świadomi ekologicznie

Ekologiczne prezenty świąteczne? Polacy są za

Aż 58 proc. badanych osób zgadza się z tym, że prezent świąteczny może mieć postać doświadczenia, a nie być przedmiotem. Na doświadczanie zdecydowanie częściej są otwarci młodzi. Już 36 proc. osób z pokolenia Z obdaruje swoich bliskich ekologicznymi prezentami – biletami lub voucherami na wydarzenia kulturalne, czy też prenumeratami lub subskrypcjami serwisów internetowych. Coraz większą popularnością cieszą się także prezenty wykonane własnoręcznie.

Co więcej, badanie wskazuje, że 30 proc. osób na prezent świąteczny kupiłoby rzecz używaną. Postawa ta również jest częściej reprezentowana przez najmłodsze pokolenie. Jeszcze bardziej otwarci jesteśmy na bycie obdarowanym rzeczą używaną – aż 46 proc. ankietowanych ucieszyłoby się z takiego prezentu równie bardzo jak z rzeczy nowej. 

Czytaj więcej

Co trzeci Polak nie wierzy w klimatyczne deklaracje biznesu

Te święta będą bardziej proekologiczne

Jeśli zaś chodzi o organizację proekologicznych świąt, 37 proc. osób zgadza się, że tegoroczne święta będą bardziej prośrodowiskowe niż ubiegłoroczne. Jednocześnie aż 42 proc. osób nie ma na ten temat zdania, co oznaczać może, że nie do końca wiadomo, jakie działania podczas okresu świątecznego można zaliczyć do proekologicznych. Co ciekawe, pokolenie baby boomers – generacja osób urodzonych w latach 1946-1964 – podejmuje więcej działań proekologicznych. Są one głównie nastawione na ograniczanie i reedukację – aż 7 na 10 starszych Polaków deklaruje, że nie wyrzuci resztek jedzenia lub też kupi go mniej. Pokolenie Z częściej niż inne grupy wiekowe opakuje natomiast prezenty w sposób ekologiczny. 

Wnioski z badania mówią także, że konsumenci są otwarci na proekologiczne działania marek w okresie Świąt. Dla 24 proc. Polek i Polaków ekologia w okresie świątecznym schodzi na dalszy plan z powodu braku czasu, lub też dlatego, że święta to okres radości a nie wyrzeczeń. Jednocześnie 68 proc. osób chciałoby jednak, aby marki umożliwiły im zakup produktów lub oferty świątecznej, która bierze pod uwagę kwestię wpływu na środowisko. 

Obecnie aż co druga osoba nie potrafi wskazać marki świątecznie proekologicznej. A ci, którzy je wymieniają, mówią o markach największych detalistów. Zdaniem ekspertów ograniczone skojarzenia z markami wskazują, że istnieje potrzeba pochylenia się nad oczekiwaniami konsumentów. 

Mieszkańcy naszego kraju coraz bardziej świadomi są katastrofalnych zmian klimatycznych – budzą one w nich obawy oraz niepokój o przyszłość. Aż 67 proc. Polaków uważa, że zmiana klimatu dotyka ich osobiście, a to wiąże się bezpośrednio z tym, jak dbają oni o środowisko naturalne oraz jakich wyborów dokonują, aby pomóc planecie. 

Według statystyk Polacy starają się ograniczać zgubny wpływ na klimat. Ponad połowa zmniejsza zużycie wody, niecałe 50 proc. - plastiku, a 45 proc. używa energooszczędnych urządzeń. Trend ten dotyczy również podejmowanych przez Polaków decyzji zakupowych. A te najtrudniejsze są wtedy, kiedy nadchodzą święta.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Klimat i ludzie
Noblistka z ekonomii: opodatkujmy 3000 osób. Sposób na walkę ze zmianami klimatu
Klimat i ludzie
Seniorki pozwały władze za brak walki ze zmianami klimatu. Jest wyrok sądu
Klimat i ludzie
Niszczymy Półwysep Helski. Raport NIK: „Niedopuszczalna ingerencja w środowisko”
Klimat i ludzie
Ten rok może być przełomowy dla klimatu. Zdecydują o tym mieszkańcy 4 krajów
Klimat i ludzie
Szef ExxonMobil o zmianach klimatu: winni są konsumenci, nie chcą płacić więcej