Na przestrzeni ostatnich lat kształtuje się koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) – strategia zarządzania, zgodnie z którą rozmaite przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają różnego rodzaju interesy społeczne, w tym także aspekty środowiskowe. Coraz częściej widoczne jest to w działaniach marek. Marketing społeczny uwzględnia bowiem potrzeby całego społeczeństwa, których istotną częścią jest właśnie ochrona środowiska i walka z tragicznymi skutkami zmian klimatu.
Klienci, coraz bardziej świadomi katastrofalnych zmian klimatycznych, od lat domagają się od producentów zmian i redukcji negatywnego wpływu produkcji na środowisko naturalne. W odpowiedzi marki deklarują zmianę i niemal wszystkie w swojej komunikacji skupiają się na akcentowaniu swoich działań – starają się udowodnić, że funkcjonują w sposób zrównoważony, a także, że robią wszystko, by zmniejszyć swoje emisje dwutlenku. Wydaje się jednak, że mimo powtarzanych od lat obietnic, działania te nie są wystarczające. Przykładem jest między innymi branża modowa, w której mimo deklaracji, sytuacja wciąż – delikatnie mówiąc – nie jest najlepsza. Autorzy listopadowego raportu organizacji non-profit Stand.earth twierdzą, że mimo powtarzanych od lat obietnic, czołowi producenci odzieży w bieżącym roku zwiększyli emisję dwutlenku węgla. To bardzo zły znak, biorąc pod uwagę, że sektor odzieżowy odpowiedzialny jest za około 10 proc. globalnej emisji dwutlenku węgla.
Czytaj więcej
Rynek ekologicznej żywności w Polsce dynamicznie rośnie.
Troska o środowisko istotna dla polskich konsumentów
Podczas gdy działania marek w kwestii troski o środowisko są, jakie są, większość Polaków deklaruje, że zmiany klimatyczne są dla nich powodem do obaw i odczuwa poważny niepokój o siebie i swoich bliskich związany ze stanem środowiska naturalnego.
Jak wynika z tegorocznego badania State of Science Index, które prezentuje stosunek Polaków do ochrony środowiska, 68 proc. badanych odczuwa niepokój o życie swoje i swoich bliskich, a 67 proc. uważa, że zmiana klimatu dotyka ich osobiście. Dane mówią także, że Polacy sami starają się też ograniczać zgubny wpływ na klimat. Ponad połowa zmniejsza zużycie wody, niecałe 50 proc. - plastiku, a 45 proc. używa energooszczędnych urządzeń.