„Zdajemy sobie sprawę, że wprowadzające w błąd informacje o zmianach klimatu mogą podważyć wysiłki na rzecz ochrony planety” – napisali na Twitterze dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Seán Boyle i menedżer ds. globalnego zrównoważonego rozwoju Casey Junod. „W nadchodzących miesiącach będziemy mieli więcej do przekazania na temat naszej pracy, aby dodać wiarygodny, autorytatywny kontekst do rozmów o klimacie prowadzonych na Twitterze”. Firma nie określiła jednak, czy wprowadzone zmiany obejmą również treści, które są sprzeczne z naukowymi ustaleniami na temat zmian klimatycznych, jednak nie zawierają płatnych reklam.

Czytaj więcej

Pinterest pionierem w zwalczaniu dezinformacji klimatycznej

Twitter już w ubiegłym roku wdrożył funkcję, dostępną w zakładce Eksploruj, Wyszukiwarce oraz Trendach, która odsyła użytkowników do wiarygodnych informacji na temat zmian klimatycznych. Strategia „pre-bunks” została wprowadzona podczas trwania szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow, a jej celem było przeciwdziałanie oczekiwanej lawinie dezinformacji napędzanej przez denialistów klimatycznych oraz boty.

Zdaniem naukowców, rola botów w internetowych dyskusjach na temat kryzysu klimatycznego na Twitterze, jest coraz większa. Jak wynika z badania przeprowadzonego na Uniwersytecie Brown w 2020 roku, boty generują ok. 25 proc. wszystkich wypowiedzi dotyczących kryzysu klimatycznego. W przypadku niektórych tematów ich udział jest jeszcze większy, przypisuje się im autorstwo m.in. 38 proc. tweetów zawierających twierdzenia o „fałszywej nauce” oraz 28 proc. tweetów dotyczących ExxonMobil, giganta naftowego znanego z podważania naukowych faktów dotyczących kryzysu klimatycznego.

W październiku ubiegłego roku podobny zakaz ogłosił Google, stwierdzając w oświadczeniu, że nie będzie już wyświetlać reklam w filmach na YouTube i innych treściach promujących informacje „sprzecza dobrze ugruntowany konsensus naukowy w sprawie istnienia i przyczyn zmian klimatycznych. Na początku kwietnia Pinterest zadeklarował, że usunie fałszywe i wprowadzające w błąd informacje dotyczące zmian klimatycznych i teorii spiskowych z nimi związanych, zarówno w treściach, jak i reklamach, co jest pierwszą tego rodzaju polityką, która ma na celu rozwiązanie obu tych kwestii.

Czytaj więcej

Aplikacja emitująca najwięcej CO2. Facebook,YouTube, TikTok, Instagram, Twitter?