Fanaberie miliarderów czy zmiany klimatu? Media już wybrały

Choć lot Jeffa Bezosa trwał zaledwie 3 minuty, to i tak amerykańskie telewizje śniadaniowe poświęciły mu prawie tyle samo czasu antenowego, co zmianom klimatu przez cały ubiegły rok.

Publikacja: 22.07.2021 14:24

Fanaberie miliarderów czy zmiany klimatu? Media już wybrały

Foto: Steve Jurvetson/ Wikimedia Commons

We wtorek rano najbogatszy człowiek świata, Jeff Bezos, wyruszył rakietą New Shepard w lot suborbitalny i przez 3 minuty znajdował w stanie nieważkości. Podróż miała wymiar czysto rekreacyjny – odbyła się w ramach tzw. turystyki kosmicznej i w żaden sposób nie przysłużyła się nauce. Bezos jest drugim miliarderem na świecie, który w ciągu minionych tygodni wybrał się w kosmiczną wycieczkę – pierwszy był Richard Branson, założyciel Virgin Galactic, który na początku miesiąca zafundował sobie taki lot za ponad 840 milionów dolarów. Jeff Bezos za możliwość lotu na krawędź kosmosu podziękował pracownikom i klientom Amazona, wyjaśniając, że to oni za wszystko zapłacili.

Czytaj też: Jak turystyka kosmiczna miliarderów wpływa na planetę?

Te potężne fundusze, spożytkowane na loty, niemające żadnej wartości poza wyznaczeniem nowego poziomu rozrywek dla najbogatszych, mogłyby – zdaniem krytyków – zostać przeznaczone na znacznie bardziej potrzebne cele. W dobie kryzysu klimatycznego, gdy kolejne państwa wyznaczają sobie cele dążenia do redukcji emisji dwutlenku węgla a konsekwencje ocieplającej się planety są coraz bardziej odczuwalne, skupienie się na wycieczkach w kosmos zamiast walki z katastrofą klimatyczną, wydaje się absurdalne.

Niestety, jak wynika z obserwacji Evlondo Coopera, dziennikarza zajmującego się kwestiami klimatu i energii dla Media Matters for America, kosmiczne rozrywki miliarderów skupiły na sobie uwagę mediów w znacznie większym stopniu niż kryzys klimatyczny. Według analizy przeprowadzonej przez MMfA, ​​poranne programy NBC, ABC i CBS poświęciły 212 minut na lot założyciela Amazona, podczas gdy na omawianiu kwestii związanych z klimatem spędziły przez cały ubiegły rok 267 minut.

Cooper podkreśla jednocześnie, że największe amerykańskie telewizje informacyjne w ostatnich miesiącach zwiększyły udział segmentów poświęconych zmianom klimatycznym w swoich programach. W Dniu Ziemi, który w tym roku zbiegł się ze szczytem klimatycznym Joego Bidena, miały one wyemitować 82 minuty takich materiałów – czyli ponad ¼ z 336 minut, które poświęciły na zagadnienia klimatyczne w roku 2020.

Choć zrozumiałe jest, że programy śniadaniowe są nastawione na treści bardziej rozrywkowe niż merytoryczne, to rażąca dysproporcja zdaje się wynikać z tego, że zmiany klimatyczne nie są postrzegane jako zagrożenie dla całego świata, które już dziś wpływa na życie każdego z nas. Różnice robią wrażenie tym bardziej, że loty miliarderów zbiegły się w czasie z występowaniem w Stanach Zjednoczonych poważnych anomalii pogodowych, związanych ze zmianą klimatu. Ekscytacja fanaberiami bogaczy udzieliła się również polskim telewizjom, celebrującym lot Bezosa niczym wydarzenie o historycznym znaczeniu.

W trakcie lotu Richarda Bransona, kalifornijska Dolina Śmierci zarejestrowała 56°C, czyli najwyższą temperaturę, jaką kiedykolwiek zarejestrowano na Ziemi, a setki zginęły w fali upałów, która nawiedziła północny zachód tydzień wcześniej. W związku z wystąpieniem tych anomalii Katharine Hayhoe, klimatolożka z Texas Tech University, miała pojawić się w studio CNN, aby porozmawiać na ten temat z Fareedem Zakarią. Ten wątek postanowiono jednak wycofać, aby zrobić miejsce na kolejny materiał o wycieczce w kosmos Bransona. Jak napisał na Twitterze Cooper, podróż Richarda Bransona w jeden dzień otrzymała 86% uwagi, jaką w telewizji śniadaniowej przez cały 2020 rok przeznaczono na zmiany klimatyczne.

Najwyraźniej prawdą jest to, co powiedział serwisowi Earther jeden z producentów telewizyjnych – materiały dotyczące kryzysu klimatycznego są mniej chętnie oglądane przez widzów. Tylko czy w dobie katastrofy klimatycznej media mogą sobie pozwolić na ignorowanie tak poważnego problemu w imię słupków oglądalności? Jak napisała dziennikarka Molly Taft, „absurdalnie ciężko sprawić, by telewizja zaczęła interesować się najważniejszą historią naszego życia”.

Ekotrendy
Sondaż: Polacy chcą płacić więcej, by ratować klimat, ale stawiają jeden warunek
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Ekotrendy
Wielkopolska nie chce węgla. Pierwsze polskie województwo w globalnej koalicji
Ekotrendy
Ranking najbardziej ekologicznych krajów Europy. Polska daleko od czołówki
Ekotrendy
Ekologiczne technologie wkraczają do polskiego ciepłownictwa. Czy zmienią tę branżę?
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Ekotrendy
Jaka przyszłość czeka tworzywa sztuczne?