Toksyczne branże „wyzieleniają się” marketingiem sportowym

Nowy raport pokazuje, że firmy paliwowe, linie lotnicze i producenci samochodów normalizują swoje działania dzięki partnerstwom z organizatorami największych zawodów.

Publikacja: 23.03.2021 11:29

Toksyczne branże „wyzieleniają się” marketingiem sportowym

Foto: Fot: Braden Collum/ Unsplash

Opublikowany niedawno przez think tank New Weather Institute raport „Pot, a nie ropa. Dlaczego sport powinien odrzucić reklamy i sponsoring od wysokoemisyjnych zanieczyszczających” zwraca uwagę na skalę kontraktów reklamowych z korporacjami, które szczególnie szkodzą środowisku. Dobrym przykładem jest tegoroczny Australian Open, podczas którego korty sponsorowała m.in. firma paliwowa, linia lotnicza i producent samochodów.

Czytaj też: Greenwashing: kłamstwa, którymi faszerują nas wielkie firmy

Andrew Simms, współdyrektor New Weather Institute i jeden ze współautorów raportu, powiedział: „Sport jest na pierwszej linii kryzysu klimatycznego, ale dryfuje wśród umów sponsorskich z głównymi zanieczyszczającymi. Pogarsza kryzys, normalizując wysokoemisyjny, zanieczyszczający styl życia i zmniejszając presję na działania w dziedzinie klimatu ”.

W raporcie opracowanym przez New Weather Institute, organizację charytatywną Possible i Rapid Transition Alliance wskazano umowy reklamowe i sponsorskie z głównymi zanieczyszczającymi w 13 różnych dyscyplinach sportowych, w tym w piłce nożnej, krykiecie i tenisie. Jak się okazało, prym wiedzie piłka nożna, której aż 57 sponsorów należy do branż wysokoemisyjnych, od korporacji naftowych i gazowych po linie lotnicze.

Z raportu wynika,  że przemysł samochodowy jest sektorem wysokoemisyjnym, który najchętniej oferuje sponsoring w dziedzinie sportu – obecnie podpisano aż 199 umów, w różnych dyscyplinach. Drugie miejsce zajmują linie lotnicze (63 umowy), a za nimi firmy naftowe i gazowe, takie jak Gazprom i Ineos, których umowy już wcześniej były krytykowane przez kampanie klimatyczne. Raport ujawnia, że ​​największym sponsorem jest Toyota, producent samochodów z 31 umowami, a następnie linie lotnicze Emirates z 29 partnerami.

Etienne Stott, zdobywca złotego medalu w kajakarstwie górskim w Letnich Igrzyskach Olimpijskich w Londynie w 2012 roku uważa, że „to niewłaściwe, aby firmy, które są w pełni świadome śmiertelnego wpływu swoich produktów, wykorzystywały siłę i piękno sportu do normalizowania i ukrywania swoich działań. Sport ma wyjątkową moc łączenia i inspirowania ludzi. Chciałbym, aby jego głos był używany do promowania idei troski i zarządzania naszymi zasobami planetarnymi, a nie szalonej eksploatacji i niszczenia”.

Warto przypomnieć, że jeszcze w latach 90. ze sponsorowania zawodów sportowych słynęły głównie firmy produkujące wyroby tytoniowe – dzisiaj ich miejsce zajęły silnie zanieczyszczające korporacje. Ciężko nie zauważyć analogii w postaci negatywnego wpływu nie tylko na środowisko, ale również na zdrowie, zarówno papierosów jak i działalności korporacji zanieczyszczających. Podobnie kształtują się dane dotyczące liczby śmierci spowodowanych przez zanieczyszczenie powietrza w wyniku spalania paliw kopalnych oraz palenia papierosów – około 8 milionów zgonów rocznie.

Ekotrendy
Na „odporności klimatycznej” można dobrze zarobić. Nowa „żyła złota”
Ekotrendy
Potężne środki na odporność klimatyczną
Ekotrendy
Bogactwo zielonych pomysłów
Ekotrendy
Dobre rozwiązania IT to podstawa sukcesu systemu kaucyjnego
Ekotrendy
System kaucyjny - nowe zasady dla producentów, sieci sklepów i konsumentów