Droga wodna E40 została uznana za jedno z 15 największych zagrożeń dla świata przyrody na świecie. Realizacja tego projektu może radykalnie zmienić warunki wodne na ogromnym obszarze, doprowadzić do uwolnienia dwutlenku węgla, negatywnie wpłynąć na obszary chronione i chronione ekosystemy. Mimo świadomości fatalnych konsekwencji tego przedsięwzięcia polski rząd już niebawem planuje rozpocząć jego realizację od budowy stopnia wodnego w Siarzewie na Wiśle.
Na zlecenie Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków eksperci przygotowali raport oceniający wpływ budowy drogi wodnej E40, w tym stopnia wodnego Siarzewo, na ptaki, siedliska przyrodnicze oraz gatunki od wód zależne na terenie Polski. Wnioski z raportu wyraźnie wskazują na wyjątkową szkodliwość planowanej inwestycji.
Wielka inwestycja połączy dwa morza
Droga wodna E40 to międzynarodowy projekt Polski, Białorusi i Ukrainy.
Ta śródlądowa droga wodna o planowanej długości ok. 2000 km ma połączyć Bałtyk z Morzem Czarnym, prowadząc przez Wisłę, kanał Dęblin-Brześć, Muchawiec, Kanał Królewski, Pinę, Prypeć i Dniepr. Zakłada się uzyskanie na całej długości co najmniej IV klasy żeglowności, co pozwoliłoby na ruch barek o ładowności do 1500 ton i długości do 85 metrów.
Stworzenie polskiego odcinka E40 wymaga budowy kilkunastu stopni wodnych na Wiśle. Poniżej istniejącego stopnia we Włocławku są planowane kolejne stopnie w następujących lokalizacjach: Siarzewo, Solec Kujawski, Chełmno, Grudziądz, Gniew; natomiast powyżej Włocławka: Płock, Wyszogród, Warszawa (północ i południe), Góra Kalwaria, Ostrów, Piotrowice.