Niemcy. Efekty wakacyjnego biletu za 9 euro. „Najlepszy pomysł” nie będzie przedłużony

Od początku czerwca do końca wakacji w Niemczech za 9 euro można było kupić bilet, który uprawniał do nielimitowanej liczby podróży transportem publicznym na terenie całego kraju. Łącznie z oferty skorzystało 52 mln osób, co stanowi ponad 60 proc. populacji Niemiec. Oszacowano, że w okresie trwania oferty udało się zaoszczędzić około 1,8 mln ton emisji CO2.

Publikacja: 02.09.2022 16:18

Niemcy. Efekty wakacyjnego biletu za 9 euro. „Najlepszy pomysł” nie będzie przedłużony

Foto: AFP

Bilet za 9 euro, który umożliwiał pasażerom nieograniczone korzystanie z pociągów lokalnych i regionalnych, można było kupić w Niemczech od początku czerwca do końca sierpnia. Już teraz, ze względu na ogromne zainteresowanie ofertą, Związek Niemieckich Firm Transportowych (VDV) wezwał jednak rząd do wprowadzenia projektu na stałe. Przedstawiciele Deutsche Bahn – niemieckich władz kolejowych – podkreślili, że akcja miała pomóc mieszkańcom radzić sobie z rosnącą inflacją, a także zachęcić do podróżowania w zrównoważony oraz ekologiczny sposób.

Jak podaje Bloomberg, jedna piąta z 52 mln osób, które skorzystały z oferty, to ludzie, którzy zwykle nie używają transportu publicznego. 15 proc. respondentów przyznało, że gdyby nie okazyjna cena, nie zdecydowaliby się na zakup biletu - wynika z badań przeprowadzonych przez Stowarzyszenie Niemieckich Przewoźników, w których wzięło udział ok. 78 tys. osób.

Czytaj więcej

Jak zachęcać do transportu publicznego po pandemii?

Jak oszacowało VDV, w okresie trwania oferty udało się zaoszczędzić około 1,8 mln ton emisji CO2, co jest równoważne zasilaniu 350 tys. domów. Co więcej, projekt pomógł utrzymać inflację, która wynosi w Niemczech obecnie ok. 8 proc. Pozostała ona na nieco niższym poziomie niż wynosiłaby bez niego.

Ankietowani zauważyli, że atrakcyjna była dla nich nie tylko cena biletu, ale także samo założenie projektu. Korzystając z jednego biletu unikali bowiem wielu komplikacji, wiążących się ze zmianami stref czy kategoriami biletów. Z badań wynika, że około 37 proc. osób, które kupiły bilet, korzystały z niego jadąc do pracy. 50 proc. używało go do rozmaitych, codziennych podróży, a 33 proc., aby udać się na jednodniową wycieczkę.

Czytaj więcej

Polacy coraz częściej wybierają aktywną mobilność

Niemiecki kanclerz Olaf Scholz stwierdził, że bilety w cenie 9 euro są „najlepszym pomysłem”. Minister finansów Christian Lindner wykluczył jednak przedłużenie oferty, zaznaczając, że można zastąpić ją innym projektem. Z doniesień mediów wynika, że alternatywą mogłyby być bilety miesięczne za 29 euro albo 69 euro bądź roczne bilety za 365 euro. Istotne jest jednak to, że podczas gdy z biletem za 9 euro można było poruszać się po całym kraju, nowe bilety miałyby obowiązywać jedynie w określonych regionach, zależnie od oferty.   

Bilet za 9 euro, który umożliwiał pasażerom nieograniczone korzystanie z pociągów lokalnych i regionalnych, można było kupić w Niemczech od początku czerwca do końca sierpnia. Już teraz, ze względu na ogromne zainteresowanie ofertą, Związek Niemieckich Firm Transportowych (VDV) wezwał jednak rząd do wprowadzenia projektu na stałe. Przedstawiciele Deutsche Bahn – niemieckich władz kolejowych – podkreślili, że akcja miała pomóc mieszkańcom radzić sobie z rosnącą inflacją, a także zachęcić do podróżowania w zrównoważony oraz ekologiczny sposób.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Porażka w sądzie linii lotniczej KLM. Oskarżenia o „greenwashing” w reklamach
Transport
Greenpeace bierze się za branżę moto. Aktywiści żądają: dość tych SUV-ów
Transport
Kaszubskie aleje pod topór? Społeczeństwo mówi „nie”
Transport
Strefa czystego transportu w Warszawie? „50 proc. mniej spalin w tej dekadzie”
Transport
OT Logistics obsługuje w portach coraz więcej towarów