Jak wynika z badania, mieszkańcy dużych miast w Polsce stają się coraz bardziej przychylni korzystaniu z komunikacji miejskiej oraz aktywnej mobilności. Oczekują też od lokalnych polityków, aby konsekwentnie promowali zrównoważone rozwiązania w zakresie transportu, wspierając np. rozbudowę sieci buspasów oraz tras rowerowych.
Według autorów raportu, „nie zawsze to, jak mieszkańcy miast i peryferii dojeżdżają do wybranych punktów, jest ich wyborem. Znaczna część jest po prostu zmuszona do korzystania z określonego środka transportu.” Odpowiednie postawy, uwzględniające korzyści dla środowiska oraz zdrowia, są natomiast kształtowane w dużej mierze przez polityki władz miejskich, które powinny również zagwarantować, aby korzystanie z przyjaznych dla klimatu środków transportu było komfortowe.
Podstawą badania przeprowadzonego przez Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki oraz lokalnych partnerów był szereg wywiadów przeprowadzonych przez zespół socjologów pracujących pod kierunkiem prof. Przemysława Sadury z Wydziału Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zbadano opinie różnych grup mieszkańców, w tym rowerzystów, korzystających z transportu publicznego, dojeżdżających na co dzień samochodem, rodziców, osoby z niepełnosprawnościami itp., pytając o kwestie związane z poruszaniem się po mieście oraz uwarunkowań utrudniających mobilność.
"Wywiady pogłębione dają wiedzę wychodzącą poza statystyki i dane pomiarowe, o powodach, dla których mieszkańcy miast dokonują takich, a nie innych wyborów. Mogą pokazać trendy i oczekiwania. Z badań przeprowadzonych w trzech miastach dowiadujemy się, że uprzywilejowanie kierowców odchodzi w przeszłość. Nasi rozmówcy krytykują szybką jazdę i dzikie parkowanie. Coraz częściej doceniają transport publiczny i wybierają aktywną mobilność. Czynią to w trosce o zdrowie swoje i innych. Od lokalnych polityków i samorządowców oczekują zaś promocji dobrych wyborów transportowych." – zaznacza autor badania dr hab. Przemysław Sadura, prof. Uniwersytetu Warszawskiego.
Czytaj więcej
W Mediolanie do 2035 ma powstać 750 km ścieżek rowerowych.