Rowery cargo na ratunek zakorkowanym miastom

Szybciej, łatwiej, taniej i bardziej ekologicznie. Dostawcze furgonetki w badaniach przegrywają z elektrycznymi jednośladami z kretesem.

Publikacja: 05.08.2021 16:19

Rowery cargo na ratunek zakorkowanym miastom

Foto: Adobe Stock

Tak wynika z badań przeprowadzonych właśnie przez naukowców z University of Westminster. Pracownicy londyńskiej uczelni sprawdzali jak wypadają elektryczne rowery cargo w porównaniu z klasycznymi dostawczymi vanami. Polem rywalizacji były przesyłki kurierskie dostarczane pod klientom pod drzwi.

Efekt? Rowery dostarczały przesyłki z punktu A do B o 60 proc. szybciej niż kierowcy samochodów towarowych. Rowery miały wyższą średnią prędkość w mieście i podrzucały klientom średnio dziesięć paczek na godzinę, w porównaniu z sześcioma w przypadku furgonetek.

Porównując sumaryczną emisję dwutlenku węgla, elektryczny rower wypada oczywiście również korzystniej od samochodu dostawczego emitując o 90 proc. mniej gazu cieplarnianego w trakcie wykonanego zadania niż furgonetka z silnikiem diesla i o jedną trzecią mniej w zestawieniu z furgonetką z napędem elektrycznym. 

Jak wskazują autorzy raportu dostawy towarów do domu wzrosły w ostatnich latach, stymulowane zakupami online i pandemią koronawirusa. Dostawcze vany mogą poruszać się po pustych odcinkach dróg z większą prędkością niż rowery towarowe, ale w zatłoczonym mieście są spowalniane przez korki. Czas dostawy wydłuża także znacznie szukanie miejsca do parkowania. Rowery towarowe omijają korki, jeżdżą na skróty ulicami zamkniętymi dla ruchu tranzytowego i są w stanie dojechać pod same drzwi klientów.

  • Gdyby chociaż część tej zmiany miała miejsce w Londynie, towarzyszyłaby jej nie tylko dramatyczna redukcja emisji CO2, ale także przyczyniłaby się do znacznego zmniejszenia zagrożeń związanych z zanieczyszczeniem powietrza i ruchem drogowym. kolizji, przy jednoczesnym zapewnieniu wydajnego, szybkiego i niezawodnego systemu transportu miejskiego – dodaje naukowiec.

W badaniu wykorzystano dane GPS w promieniu dziewięciu mil od centrum Londynu. Naukowcy porównali dostawy w 100 losowo wybranych dniach w różnych porach roku z trasami, którymi pojechałyby samochody dostawcze, aby dostarczyć paczki do klientów. Odkryli, że rowery towarowe zaoszczędziły prawie cztery tony CO2 w tym okresie, nawet biorąc pod uwagę żywność spożywaną przez cyklistów.

Raport naukowców wskazuje, że korzyści te dotyczą nie tylko Londynu. Szacuje się, że 100 tys. rowerów towarowych wprowadzonych w Europie w latach 2018–2020 pozwala zaoszczędzić co miesiąc taką samą ilość CO2 jaką emituje przelot 24 tys. osób  z Londynu do Nowego Jorku i z powrotem. 

Inne badania wykazały, że rowery towarowe są także zdecydowanie bardziej opłacalne niż samochody dostawcze, zwłaszcza gdy odległości dostawy i rozmiary paczek są niewielkie.

Tak wynika z badań przeprowadzonych właśnie przez naukowców z University of Westminster. Pracownicy londyńskiej uczelni sprawdzali jak wypadają elektryczne rowery cargo w porównaniu z klasycznymi dostawczymi vanami. Polem rywalizacji były przesyłki kurierskie dostarczane pod klientom pod drzwi.

Efekt? Rowery dostarczały przesyłki z punktu A do B o 60 proc. szybciej niż kierowcy samochodów towarowych. Rowery miały wyższą średnią prędkość w mieście i podrzucały klientom średnio dziesięć paczek na godzinę, w porównaniu z sześcioma w przypadku furgonetek.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Zielone technologie
Naprawa samolotu podczas lotu
Zielone technologie
Kolos na pustyni. Dubaj pokazał, jak może wyglądać przyszłość produkcji żywności
Zielone technologie
Spalarnie mają swoje miejsce na rynku
Zielone technologie
Naukowcy opracowali nową metodę wychwytywania CO2. Ma być tania
Zielone technologie
UE stawia na zielony przemysł. Kluczowy element „Zielonego Ładu”