Największy wycieczkowiec świata w ogniu krytyki aktywistów. „To greenwashing”

Icon of the Seas, wycieczkowiec pięciokrotnie większy od Titanica wyruszył w swój dziewiczy rejs, a bilety na kolejne wyprzedają się w zawrotnym tempie. Organizacje ekologiczne alarmują jednak, że gigantyczny wycieczkowiec może mieć bardzo negatywny wpływ na środowisko.

Publikacja: 02.02.2024 10:53

Armator chwali się, że Icon of the Seas ma najwyższy wodospad i najdłuższą zdjeżdżalnię basenową jak

Armator chwali się, że Icon of the Seas ma najwyższy wodospad i najdłuższą zdjeżdżalnię basenową jakie zbudowano na wycieczkowcach.

Foto: Marco BELLO / AFP

27 stycznia 2024 Icon of the Seas wyruszył z Miami w swój dziewiczy rejs po Karaibach. Największy wycieczkowiec świata ma 20 pokładów, na których znajduje się m.in. siedem basenów oraz ponad 40 barów i restauracji znajdujących się w ośmiu częściach statku. Wycieczkowiec może pomieścić niemal 10 000 osób, w tym 7600 pasażerów i 2350 członków załogi. 

Statek należy do linii Royal Carribbean, która reklamuje go jako napędzany skroplonym gazem ziemnym (LNG), czyli „najczystszym paliwem żeglugowym”. Zdaniem armatora Icon of the Seas jest o 24 procent bardziej wydajny pod względem emisji dwutlenku węgla, niż wynika to z wymogów Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).

Icon of the Seas: największy wycieczkowiec świata szkodzi środowisku?

Te stwierdzenia oburzyły jednak ekspertów, którzy tę deklarację uznali za greenwashing, bowiem wykorzystywanie LNG jako paliwa żeglugowego niesie za sobą ryzyko uwolnienia metanu, wyjątkowo szkodliwego dla klimatu. Naukowcy od dawna alarmują, że ograniczenie emisji metanu jest wyjątkowo istotne w kontekście powstrzymania dalszego wzrostu globalnej temperatury.

Czytaj więcej

Arktyka staje się białą plamą. Rosyjska „żelazna kurtyna” w badaniach klimatu

Jak stwierdził Bryan Comer, dyrektor Programu Morskiego w Międzynarodowej Radzie ds. Czystego Transportu (ICCT), zespole doradców zajmującym się polityką środowiskową, zasilanie Ikony Mórz skroplonym gazem ziemnym „to krok w złym kierunku”.

  Szacujemy, że wykorzystywanie LNG jako paliwa żeglugowego powoduje emisję o ponad 120 proc. więcej gazów cieplarnianych w całym cyklu życia niż morski olej napędowy – powiedział Comer.

Marco BELLO / AFP

Jak twierdzą eksperci wycieczkowce takie jak Icon of the Seas mają silniki, które umożliwiają wydostawanie się metanu do atmosfery podczas procesu spalania gazu. Mimo, że istnieją bardziej bezpieczne dla środowiska silniki, stosowane np. na masowcach i kontenerowcach, ich wymiary zazwyczaj uniemożliwiają ich zainstalowanie na statku wycieczkowym. 

Jak podaje Cruise Line International Association, spośród 54 statków zamówionych od stycznia 2024 roku do grudnia 2028 roku, 63 proc. będą napędzane skroplonym gazem ziemnym. Obecnie ok. 6 proc. pływających statków wycieczkowych jest zasilanych LNG.

W przypadku statków wycieczkowych ciężko mówić o zrównoważonych podróżach. Według szacunków Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu (ICCT) najbardziej wydajne statki wycieczkowe emitują ok. 250 g CO2 na pasażerokilometr, podczas gdy loty krótkodystansowe generują ok. 110 g CO2 na pasażerokilometr.

Z kolei opublikowane w ubiegłym roku przez organizację Transport&Environment badanie wykazało, że w 2022 roku 218 europejskich statków wycieczkowych wyemitowało tyle samo tlenków siarki (SOx), co 1 miliard samochodów.

Planeta
Nowe dane na temat jakości powietrza na świecie. „Błędne koło zmian klimatycznych”
Planeta
Rekordowo gorące lato: naukowcy potwierdzają. Złe prognozy na resztę roku
Planeta
Nowy satelita NASA już na orbicie. Przełom w pomiarze stężenia gazów cieplarnianych
Planeta
Raport: naukowcy o sierpniowej ulewie w Warszawie. „Ryzyko wzrosło o 30 procent”
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Planeta
Eksperci: cel klimatyczny jest już nierealny. Pora na pesymistyczne scenariusze