Jak wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu w Bergen w Norwegii, opublikowanego na łamach PLOS Medicine, dieta bogata w rośliny może przysporzyć szeregu korzyści zdrowotnych.

W badaniu wykorzystano modelowanie komputerowe, celem porównania diety typowo zachodniej, obfitującej w białko zwierzęce, nabiał oraz cukier z dietą bogatą w owoce, warzywa, rośliny strączkowe i zboża, a zawierającą niewielkie ilości białka pochodzenia zwierzęcego.

Czytaj więcej

Dieta bez mięsa, nabiału, słodyczy, alkoholu, kawy i herbaty dobra dla klimatu

Naukowcy wykorzystali istniejące dane z poprzednich analiz oraz badania Global Burden of Disease, aby stworzyć model, który szacuje wpływ szeregu zmian w diecie na oczekiwaną długość życia. Model jest dostępny online i nosi nazwę kalkulatora Food4HealthyLife.

Badanie wykazało, że zmiana diety na roślinną przyniesie największe korzyści 20-latkom, którzy mogą wydłużyć swoje życie nawet o 13 lat (mężczyźni) lub 11 lat (kobiety). Osoby, które przekroczyły 60. rok życia, po przejściu na weganizm mogą zyskać nawet 8 dodatkowych lat. Korzystna jest również choćby częściowa zamiana nawyków żywieniowych – przejście na dietę, w której przeważają produkty roślinne, a która zawiera niewielkie ilości produktów odzwierzęcych, może wydłużyć życie o 6 lat. Według naukowców, na dobre zmiany w zakresie żywienia nigdy nie jest za późno, a przejście na dietę roślinną nawet w wieku 80 lat może poskutkować przedłużeniem życia o 3 lata.

„Długotrwała zmiana diety może przynieść znaczne korzyści zdrowotne osobom w każdym wieku, zarówno w przypadku zoptymalizowanych, jak i wykonalnych zmian. Przewiduje się, że korzyści będą większe, im wcześniej w życiu zaczną się zmiany w diecie” – oceniają naukowcy.

Nie jest to pierwsze badanie wskazujące na korzyści płynące z diety ograniczającej spożycie białka odzwierzęcego, a obfitującej w rośliny. Opublikowana w 2020 roku analiza Trusted Source wykazała, że ​​wysokie spożycie produktów pełnoziarnistych, warzyw, owoców, orzechów, a także kawy wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem śmiertelności z jakiejkolwiek przyczyny. Z kolei spożywanie większych ilości mięsa czerwonego lub przetworzonego wiązało się z wyższą śmiertelnością z jakiejkolwiek przyczyny.