W nowym badaniu opublikowanym w Journal of Environmental Psychology naukowcy wykazali, w jaki sposób należy komponować menu, żeby zachęcić konsumentów do wybierania dań pozbawionych mięsa. Dowiedli również, że w celu nakłonienia konsumentów do odejścia od mięsa nie trzeba kłaść nacisku na edukację dotyczącą korzyści dla zdrowia, klimatu i środowiska. Jak się okazuje, wystarczy zapewnić odpowiedni wybór dań bezmięsnych.

Czytaj więcej

Dieta bez mięsa, nabiału, słodyczy, alkoholu, kawy i herbaty dobra dla klimatu

W ramach badania przeprowadzono dwie próby kontrolne, aby ocenić skuteczność różnych wariantów karty dań. Każda z prób miała na celu nakłonienie badanych do wyboru dań wegetariańskich. W badaniu brały udział osoby jedzące na co dzień mięso.

Uczestnicy badania, którzy otrzymali menu, w którym 25 proc. lub 50 proc. dań stanowiły posiłki bezmięsne, chętniej wybierali potrawy zawierające mięso. Jednak ci, którzy otrzymali kartę dań w której 75 proc. potraw było wegetariańskich, decydowało się na taki posiłek.

Zdaniem naukowców, dowodzi to, że osoby jedzące mięso chętniej zmienią swoją dietę, jeśli zapewni się im odpowiednią liczbę potraw roślinnych. Większy wybór ułatwi zmianę nawyków żywieniowych na stałe. Naukowcy podkreślają, że warto zastosować opisaną przez nich technikę „popychania” konsumentów do podejmowania lepszych dla zdrowia i klimatu wyborów. Oceniają, że takie działania, jak np. zmniejszanie dostępności szkodliwej żywności przy kasach supermarketów, mogą być bardziej skutecznie i wzbudzać mniejszy opór społeczny, niż nakładanie na taką żywność większych podatków.

Czytaj więcej

Jak świadomość klimatyczna wpływa na dietę Polaków?

„Ta interwencja pokazuje potencjał, jaki sektor gastronomiczny ma w tworzeniu zmian na dużą skalę, aby zachęcić osoby jedzące mięso do zmiany swoich preferencji” – powiedziała dr Beth Parkin, główna autorka badania z The University of Westminster.

Przemysł mięsny i mleczarski odpowiadają za około 25 proc. światowych emisji gazów cieplarnianych, a wpływ przemysłu żywnościowego na decyzje konsumentów jest ogromny. Naukowcy podkreślają, że bez zmian w branży, osiągnięcie celu ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5°C jest właściwie niewykonalne.