W nowym badaniu opublikowanym w Journal of Environmental Psychology naukowcy wykazali, w jaki sposób należy komponować menu, żeby zachęcić konsumentów do wybierania dań pozbawionych mięsa. Dowiedli również, że w celu nakłonienia konsumentów do odejścia od mięsa nie trzeba kłaść nacisku na edukację dotyczącą korzyści dla zdrowia, klimatu i środowiska. Jak się okazuje, wystarczy zapewnić odpowiedni wybór dań bezmięsnych.
Czytaj więcej
Brytyjscy naukowcy wykazali, że dla klimatu najkorzystniejsza jest dieta pozbawiona mięsa, nabiału, słodyczy, alkoholu, kawy i herbaty.
W ramach badania przeprowadzono dwie próby kontrolne, aby ocenić skuteczność różnych wariantów karty dań. Każda z prób miała na celu nakłonienie badanych do wyboru dań wegetariańskich. W badaniu brały udział osoby jedzące na co dzień mięso.
Uczestnicy badania, którzy otrzymali menu, w którym 25 proc. lub 50 proc. dań stanowiły posiłki bezmięsne, chętniej wybierali potrawy zawierające mięso. Jednak ci, którzy otrzymali kartę dań w której 75 proc. potraw było wegetariańskich, decydowało się na taki posiłek.
Zdaniem naukowców, dowodzi to, że osoby jedzące mięso chętniej zmienią swoją dietę, jeśli zapewni się im odpowiednią liczbę potraw roślinnych. Większy wybór ułatwi zmianę nawyków żywieniowych na stałe. Naukowcy podkreślają, że warto zastosować opisaną przez nich technikę „popychania” konsumentów do podejmowania lepszych dla zdrowia i klimatu wyborów. Oceniają, że takie działania, jak np. zmniejszanie dostępności szkodliwej żywności przy kasach supermarketów, mogą być bardziej skutecznie i wzbudzać mniejszy opór społeczny, niż nakładanie na taką żywność większych podatków.