Rada Metropolitalna w Mediolanie zatwierdziła program „Cambio”, mający uczynić komunikację rowerową najwygodniejszym środkiem transportu dla mieszkańców.
Projekt „Cambio” ma na celu rozbudowę istniejących ścieżek rowerowych i zapewnienie mieszkańcom miasta komfortu oraz bezpieczeństwa jazdy. „Cambio” ma uzupełnić istniejące już trasy rowerowe o 750 kilometrów nowych połączeń w ramach całego obszaru metropolitalnego.
Czytaj więcej
Nie musimy całkowicie rezygnować z samochodów. Jak tłumaczą naukowcy, wystarczy stopniowe wprowadzanie zmian, polegające np. na wyborze roweru do jednej podróży dziennie.
Rada rozważała rozbudowę systemu mobilności metropolitalnej od lat, a prace nad koncepcją przyspieszyły po wybuchu pandemii COVID-19. Odnotowano wówczas znaczące zmniejszenie ruchu samochodowego, a co z tym idzie również zanieczyszczenia pochodzącego z transportu drogowego.
Propozycja Rady ma na celu zapewnienie, aby około 80 proc. placówek oraz punktów w Mediolanie, takich jak szpitale, szkoły oraz połączenia kolejowe i podziemne, znajdowało się w promieniu jednego kilometra od trasy rowerowej. Ścieżki będą również wyposażone w najnowocześniejszą infrastrukturę, w tym oświetlenie z czujnikami ruchu o niskim stopniu oddziaływania, wyświetlacze cyfrowe oraz sieć światłowodów, a także dedykowane stacje parkingowe dla rowerów. Pierwsza ścieżka ma być gotowa latem tego roku, a cała sieć ma zostać ukończona do 2035 roku.
Projekt „Cambio” obejmuje budowę 24 tras rowerowych: 4 okrężnych, 16 radialnych i 4 „greenways”, superszybkich tras, pozwalających przejechać teren z północy na południe oraz ze wschodu na zachód. Niektóre istniejące już trasy, takie jak ścieżki rowerowe wzdłuż kanału Villoresi i Navigli, zostaną połączone z resztą sieci, podczas gdy inne zostaną zbudowane od podstaw.
Beatrice Uguccioni, radna odpowiedzialna za mobilność, podkreśla, że „jest to wyjątkowy projekt we Włoszech, ponieważ po raz pierwszy towarzyszy mu organiczny dokument strategiczny.” Radna twierdzi, że zamysłem projektu jest połączenie metropolii siecią kapilarną ścieżek rowerowych, które łączą stolicę z całą aglomerację, „podobnie jak zrobiono to wcześniej ze światłowodem.”
Czytaj więcej
Stacje z rowerami do wypożyczenia mogą przynieść miastu wiele korzyści, ale zamiast gwałtownych zrywów potrzebna jest długofalowa strategia.
Położenie nacisku na rozbudowę tras rowerowych i zachęcanie do wyboru tego środka transportu to cel, który obiera coraz więcej europejskich miast. Paryż również ogłosił chęć inwestycji 250 milionów euro w modernizację infrastruktury rowerowej i rozbudowę sieci ścieżek rowerowych, aby stać się miastem „w 100 proc. przejezdnym rowerem”.
Inwestycja stolicy Francji wynika z 5-letniego projektu miejskiego „Bike Plan”, który ma ugruntować pozycję rowerów jako powszechnych środków komunikacji miejskiej. Władze miasta mają nadzieję, że realizacja planu stworzenia bezpiecznych i dobrze skomunikowanych tras rowerowych, uczyni miasto „jednym z najbardziej przyjaznych rowerzystom na świecie” do 2026 roku.