Ze względu na kryzys energetyczny sezon zimowy ma być w Polsce wyjątkowo ciężki. Ceny węgla i gazu osiągają rekordowe poziomy, a ceny energii elektrycznej galopują, budząc strach wśród jej odbiorców oraz instytucji odpowiedzialnych za utrzymanie bezpieczeństwa energetycznego w naszym kraju. 

Równolegle wciąż toczy się zaciekła dyskusja o zgubnej dla środowiska eksploatacji źródeł energii, którą można spowolnić, zmieniając nawyki oraz wprowadzając zmiany we własnym domu. Warto to zrobić – zwłaszcza w obliczu kryzysu, który uderza nie tylko w nasze portfele, ale i stan środowiska naturalnego. Zmniejszając pobór energii, oszczędzając wodę czy przykładając większą wagę do swoich decyzji zakupowych, pomagamy zarówno sobie – płatnikowi, otrzymującemu nieraz drakońskie rachunki – jak i środowisku, cierpiącemu z powodu nadmiernej eksploatacji nieodnawialnych złóż energii. 

Rozmaite badania jasno wskazują, że większość Polaków ma świadomość zmian klimatu. Aż 87 proc. badanych przyznaje, że odpowiedzialny za nie jest głównie człowiek. Przeciwne zdanie ma tylko 7 proc. – wynika z badania IBRiS zrealizowanego na zlecenie Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej. Zgodnie z badaniem 75 proc. respondentów uważa, że działania pojedynczego człowieka, takie jak np. oszczędzanie energii elektrycznej, mają pozytywny wpływ na środowisko naturalne i zmniejszenie zmian klimatu. Z tym stwierdzeniem nie zgodziło się 13 proc. badanych, a 12 proc. nie miało zdania.

Choć część Polaków stara się wprowadzić zmiany, które mogą przynieść korzyści dla środowiska, wciąż istnieje duża grupa tych, którzy o środowisko troszczą się mniej. Niestety „Eko Zagubieni” – ci, którzy nie są dobrze zorientowani w tematyce ekologicznej, a działania proekologiczne nie stanowią dla nich istotnej roli w ramach codziennie wykonywanych czynności – to wciąż najliczniejszy segment w Polsce. Jak w obliczu kryzysu energetycznego do katastrofy klimatycznej podchodzą Polacy?

Czytaj więcej

Polacy mają świadomość zmian klimatu. Wiedzą też, co jest tego przyczyną

Kryzys energetyczny zmienił nasze podejście do kryzysu klimatycznego?

Aby dowiedzieć się, jak wygląda sytuacja w naszym kraju, wraz z Agencją Badawczą SW Research zapytaliśmy Polaków, czy kryzys energetyczny zmienił ich podejście do kryzysu klimatycznego. Jak wynika z badania, blisko połowa respondentów (46 proc.) uważa, że zarówno kryzys klimatyczny, jak i energetyczny, to kwestie ważne i warto szukać tu złotego środka. Co ciekawe, najczęściej tego zdania są osoby powyżej 55 roku życia oraz mieszkające w miastach liczących od 100 do 500 tysięcy mieszkańców. Bardziej do tej odpowiedzi przekonane były także kobiety (48 proc.) w każdym wieku.

Innego zdania jest 1/5 respondentów (18 proc.), która twierdzi, że bezpieczeństwo energetyczne jest ważniejsze, dlatego też powinno się odłożyć postulaty ekologów na bok. Z kolei, 17 proc. badanych, ze względu na obawy o swoją sytuację ekonomiczną uważa, że powinno się skupić na kryzysie energetycznym, mimo że kryzys klimatyczny jest dla nich ważny.

Aż 7 proc. badanych uważa, iż „nie ma czegoś takiego jak kryzys klimatyczny”. Zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn takiej odpowiedzi udzieliło 7 proc. ankietowanych. Byli to częściej mieszkańcy wsi (9 proc.) niż większych miast.

Czytaj więcej

Polacy nie są świadomi, które sprzęty domowe zużywają najwięcej energii

Oszczędzamy energię. Ale czy z powodu ekologii?

Najnowszy EKOBarometr mówi także, że oszczędzanie energii tej zimy deklaruje ponad połowa Polaków. Okazuje się jednak, że zmusza nas do tego bardziej wzrost cen, niż troska o planetę. I dotyczy to zarówno mniejszego zużycia prądu, jak i ograniczania zakupów.

Według danych zebranych w czasie badania aż 56 proc. Polaków deklaruje, że zamierza ograniczyć zużycie prądu podczas zbliżającej się zimy. Około 52 proc. zamierza natomiast częściej gasić światło. Zużycie energii, w ciągu ostatnich dwóch lat, zmniejszyło już 59 proc. Polaków. 57 proc. badanych zdecydowało się z kolei w tym okresie na segregację śmieci.

Jak wynika z danych SW Research, największą motywacją do zmniejszenia zużycia energii, była mimo tego inflacja oraz rosnące ceny. Taką odpowiedź wskazało 47 proc. respondentów. Jeśli zaś chodzi o decyzje zakupowe, najczęściej planowanymi działaniami są polowanie na promocje i zniżki (43 proc.) oraz rezygnacja z kupowania nowych ubrań (41 proc.). W tym przypadku powodem rezygnacji dla 57 proc. respondentów są w równym stopniu aspekty ekologiczne i ekonomiczne – wskazano w tegorocznym EKOBarometrze.

Czytaj więcej

Co trzeci Polak nie wierzy w klimatyczne deklaracje biznesu

Agencja Badań Rynku i Opinii SW RESEARCH to innowacyjny instytut badawczy specjalizujący się w badaniach online. Firma jest właścicielem jednego z największych paneli konsumenckich online w Polsce – swpanel.pl, nowoczesnej platformy do projektowania badań online ankieteo.pl oraz pierwszego na polskim rynku oprogramowania do automatyzacji badań jakościowych i UX - swquality.pl. Agencja działa na polskim rynku od 11 lat, zarówno w obszarze badań ilościowych, jak i jakościowych, a także oferuje rozwiązania z zakresu IT na potrzeby badań rynku. Do kluczowych klientów w portfolio agencji należy zaliczyć domy mediowe, agencje PR, producentów FMCG, retail, instytucje finansowe, a także inne agencje badawcze.  

Od 3 lat realizuje na polskim rynku autorski projekt EKObarometr - cykliczne ogólnopolskie badanie poświęcone analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec ekologii w poszczególnych sferach życia.