Wolniej latające samoloty sposobem na walkę ze zmianami klimatu? Nowy raport

Naukowcy z brytyjskiego Uniwersytetu Cambridge są przekonani, że jednym ze sposobów na ograniczenie szkodliwego wpływu lotnictwa na środowisko jest spowolnienie samolotów pasażerskich. To wydłuży wakacyjne podróże, ale zdaniem ekspertów może pomóc w ograniczeniu skutków zmian klimatu.

Publikacja: 25.10.2024 17:38

Zdaniem ekspertów ograniczenie prędkości samolotów może przyczynić się do zmniejszenia negatywnego w

Zdaniem ekspertów ograniczenie prędkości samolotów może przyczynić się do zmniejszenia negatywnego wpływu branży lotniczej na środowisko.

Foto: Jason Alden: Bloomberg Finance LP

Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge zaznaczają, że jeżeli nie zmienią się standardy obowiązujące obecnie w branży lotniczej, nie ma szans na to, by do 2050 roku spełnione zostały założenia o zeroemisyjności.

Chcąc wypracowywać założenia dla przemysłu lotniczego, które pomogłyby w osiągnięciu celu mówiącego o zerowej emisji netto gazów cieplarnianych, eksperci z angielskiego Uniwersytetu Cambridge postanowili sprawdzić, czy od prędkości z jaką latają samoloty zależy to, jaki wpływ ma branża lotnicza na środowisko. 

Czytaj więcej

Latając samolotem Taylor Swift wyemitowała w trzy miesiące 138 ton CO2

Samoloty powinny latać wolniej? To może pomóc środowisku 

Badacze zaproponowali branży lotniczej cztery cele, których wprowadzenie do 2030 roku miałoby ułatwić osiągnięcie głównego celu za dwie dekady – zeroemisyjności. Naukowcy sugerują między innymi kontynuowanie badań nad smugami kondensacyjnymi, nawiązanie ścisłej współpracy pomiędzy rządami, a przemysłem oraz produkować bardziej zrównoważone paliwo lotnicze. 

Niemniej ważne zdaniem naukowców jest także wydłużenie czasu przelotu poprzez ograniczenie prędkości osiąganych przez samoloty. Jak zaznaczyli eksperci, zredukowanie prędkości maszyn o 15 proc. mogłoby mieć niezwykle pozytywny wpływ na środowisko – zaowocowałoby bowiem zmniejszeniem pozostawianego przez maszyny śladu węglowego oraz obniżeniem spalania paliwa do 7 procent.

Niewykluczone jednak, że wprowadzenie tego rozwiązania wiązać się będzie z potrzebą opracowania nowego rodzaju samolotów. „Minusem tego rozwiązania jest również wydłużenie lotów transatlantyckich o 50 minut” – zauważają naukowcy. Zaznaczają też, że da się rozwiązać ten problem, wyrównując czas poprzez bardziej sprawną i krótszą obsługę pasażerów na lotnisku.

„Linie lotnicze same tego nie zrobią. Podobnie producenci samolotów oraz obsługa lotnisk. Nie chodzi o to, że nikt nie chce tego zrobić, problemem jest tu złożoność procesu i konieczności reorganizacji całego systemu” – powiedział Rob Miller z Cambridge. „Lotnictwo stoi przed tym samym wyzwaniem, przed którym niedawno stał przemysł samochodowy” – dodał. 

Czytaj więcej

Eksperci: Lotnictwo neutralne klimatycznie to mrzonka. Trzeba ograniczyć loty

Emisje gazów cieplarnianych wyzwaniem dla branży lotniczej

Emisje gazów cieplarnianych to poważny problem branży lotniczej. Odpowiada ona za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem.

Dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są jednak co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.

W związku z kryzysem klimatycznym oraz poważnymi wyzwaniami środowiskowymi, linie lotnicze na całym świecie starają się zmniejszyć emisje dwutlenku węgla – wymieniają między innymi starsze samoloty na bardziej wydajne, a także decydują się na korzystanie z bardziej zrównoważonego paliwa, produkowanego ze źródeł odnawialnych.

Mimo wielu ambitnych celów i obietnic, eksperci nierzadko są zdania, że branża niebezpiecznie zbacza z wyznaczonego kursu. „Bez szybkich i zdecydowanych działań ryzykujemy utratą szansy na osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 r. i opóźnieniem kluczowych transformacji technologicznych i biznesowych” – zauważają eksperci.

Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge zaznaczają, że jeżeli nie zmienią się standardy obowiązujące obecnie w branży lotniczej, nie ma szans na to, by do 2050 roku spełnione zostały założenia o zeroemisyjności.

Chcąc wypracowywać założenia dla przemysłu lotniczego, które pomogłyby w osiągnięciu celu mówiącego o zerowej emisji netto gazów cieplarnianych, eksperci z angielskiego Uniwersytetu Cambridge postanowili sprawdzić, czy od prędkości z jaką latają samoloty zależy to, jaki wpływ ma branża lotnicza na środowisko. 

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Emisje
Nowy raport ONZ na temat redukcji emisji. Kto ma najwięcej do zrobienia?
Emisje
UE zmniejsza emisje gazów cieplarnianych. „Największy spadek od dekad”
Emisje
„Zagrożenie dla ludzi i Ziemi”. Raport o wpływie miliarderów na środowisko
Emisje
Rosja i Bliski Wschód: Eksperci o zagrożeniach dla redukcji emisji na świecie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Emisje
Cele klimatyczne USA pod znakiem zapytania. Nowe przepisy wszystko zmienią?