W najnowszej kampanii reklamowej promującej partnerstwo z Formułą 1 i zespołem Aston Martin F1, saudyjski gigant naftowy Saudi Aramco został przedstawiony jako lider w dziedzinie produkcji zrównoważonych paliw.
Reklamy opublikowane w sieci przekonywały, że paliwa produkowane przez tę firmę stanowią odpowiedź na konieczność dekarbonizacji nie tylko Formuły 1, ale również całego sektora transportu.
Tymczasem według ustaleń Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) e-paliwa oraz paliwa syntetyczne nie pomogą w dekarbonizacji transportu drogowego.
F1: Saudowie oskarżeni o greenwashing
Przemilczano również wiele istotnych informacji, w tym fakt, że 99,99 proc. produkcji firmy Saudi Aramco,największego na świecie, producenta ropy naftowej, stanowią paliwa kopalne. To istotny aspekt, bo Formuła 1 ma ponad 1 miliard fanów na świecie, więc nierzetelne informacje zawarte w reklamach trafią do ogromnej liczby odbiorców i kształtują ich opinię.
Czytaj więcej
Firmy produkujące tworzywa sztuczne promują recykling, choć od lat zdają sobie sprawę, że nie jest to rozwiązanie, który może rozwiązać problem odpadów – wynika z raportu Center for Climate Integrity. „Liderzy branży to ukrywali. Muszą zostać pociągnięci do odpowiedzialności” – podkreślają eksperci.