Po pandemii Europa stawia na rowery. Ścieżek będzie więcej

W niektórych dużych miastach na naszym kontynencie liczba rowerzystów w ciągu kilku miesięcy wzrosła o 25%.

Publikacja: 16.03.2021 15:34

Po pandemii Europa stawia na rowery. Ścieżek będzie więcej

Foto: monticellllo/ Adobe Stock

Po wprowadzeniu w ubiegłym roku pierwszych obostrzeń w związku z pandemią, rowery zaczęły zyskiwać coraz większe zainteresowanie, co potwierdzają ich producenci. „Od początku blokady w marcu obserwujemy rosnący popyt na rowery” – mówi Edoardo Girardi, dyrektor generalny Full Speed ​​Ahead Europe.

Trendowi zdecydowanie sprzyjają działania europejskich miast, które postanowiły dopracować infrastrukturę tak, by sprostać oczekiwaniom.

Według Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF) miasta wydały w ubiegłym roku aż miliard euro, tworząc co najmniej 1000 km ścieżek rowerowych oraz wdrażając metody takie jak środki uspokajające ruch i ulice wolne od samochodów. Aleksander Buczyński z EFC uważa, że „pandemia jedynie przyspieszyła” procesy związane z rozwojem infrastruktury rowerowej. I wzywa do dalszych działań w tym zakresie: „Mamy kryzys klimatyczny, z którym nie możemy sobie poradzić za 50 lat. Musimy szybko zmienić system transportu, a to będzie bardzo trudne bez uczynienia roweru realną opcją dla wszystkich.”

Czytaj też: Problem z rowerem miejskim. Co poszło nie tak w Chinach? 

Barcelona planuje budowę niemal 170 kilometrów nowych lub ulepszonych tras rowerowych, zwiększając sieć do ponad 300 kilometrów do 2024 roku. W Paryżu ruch rowerowy wzrósł od początku pandemii o 70%, a aż 62% mieszkańców oczekuje, że ścieżki rowerowe zostaną na stałe. Wybudowano też połowę z zakładanych ponad 300 kilometrów nowych tras rowerowych. Lizbona do końca roku zamierza wybudować kolejne 100 kilometrów tras rowerowych, nastawiając się – podobnie jak Barcelona – na rozwój ruchu pieszego i rowerowego. Od 2020 roku liczba osób korzystających z rowerów jako środka komunikacji wzrosła tam o 25%. W Londynie ruch rowerowy wzrósł od 2019 roku o 22%, a prawie połowa wszystkich podróży od kwietnia do czerwca 2020 roku, odbyła się tam pieszo lub na rowerze. W rowery inwestują także polskie miasta, np. Kraków, który opracował 5-letni plan rozbudowy sieci rowerowej, a od zeszłego roku podwoił liczbę tras rowerowych.

Co najmniej połowa podróży na terenie Unii Europejskiej to trasy wynoszące średnio 5 kilometrów, warto zatem by jak najwięcej takich tras pokonywać właśnie na rowerze – i cieszyć się zdrowym wysiłkiem fizycznym i podróżą bez stania w korkach i bez emisji CO2. Nie ulega jednak wątpliwości, że systemowe działania miast i dalsze inwestycje w infrastrukturę rowerową, mają tu kluczowe znaczenie.

Po wprowadzeniu w ubiegłym roku pierwszych obostrzeń w związku z pandemią, rowery zaczęły zyskiwać coraz większe zainteresowanie, co potwierdzają ich producenci. „Od początku blokady w marcu obserwujemy rosnący popyt na rowery” – mówi Edoardo Girardi, dyrektor generalny Full Speed ​​Ahead Europe.

Trendowi zdecydowanie sprzyjają działania europejskich miast, które postanowiły dopracować infrastrukturę tak, by sprostać oczekiwaniom.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Zielone technologie
Zazielenianie branży chemicznej. Nowe produkty dla rozwiązania starych problemów
Zielone technologie
Inwestowanie w przyszłość: innowacyjne technologie kluczem do osiągnięcia celów środowiskowych
Zielone technologie
Naprawa samolotu podczas lotu
Zielone technologie
Kolos na pustyni. Dubaj pokazał, jak może wyglądać przyszłość produkcji żywności
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Zielone technologie
Spalarnie mają swoje miejsce na rynku