Prezes PepsiCo na Europę: Klienci nie pójdą na kompromis

Nie wykorzystujemy polskiego rynku jedynie do sprzedaży, eksportujemy znaczną część wyrobów – mówi Silviu Popovici, prezes PepsiCo na Europę.

Publikacja: 22.06.2023 10:42

Prezes PepsiCo na Europę: Klienci nie pójdą na kompromis

Foto: mat. pras.

Dlaczego najbardziej innowacyjna fabryka PepsiCo w Europie została zbudowana właśnie w Polsce?

Otwarcie w Polsce tej fabryki to z pewnością kombinacja szeregu czynników, a świetna jakość lokalnych surowców to jeden z nich. Nie wykorzystujemy polskiego rynku jedynie do sprzedaży naszych produktów, eksportujemy znaczną część naszej produkcji. Mamy w Krakowie Centrum Usług Wspólnych. Zdecydowanie doceniamy jakość rolnictwa, wielkie talenty, strategiczne położenie, a także przyjazny zagranicznym inwestycjom rząd.

Nasz nowy zakład dąży do osiągnięcia neutralności emisyjnej, więc nie będzie generować odpadów ani negatywnie oddziaływać na środowisko. Wdrożyliśmy panele fotowoltaiczne, które można zobaczyć na naszym dachu, planujemy budowę farmy fotowoltaicznej, ponieważ mamy tu dość miejsca. W kolejnych etapach rozwoju zakładu będziemy instalować farmy wiatrowe, dzięki czemu będziemy generować jeszcze więcej energii ze źródeł odnawialnych. Przed fabryką znajdują się stacje do ładowania samochodów elektrycznych. To wszystko jest częścią transformacji, która ma doprowadzić zakład w Świętem do zeroemisyjności do 2035 roku.

Czy jednak wycofywanie się ze stosowania plastikowych opakowań nie powinno być dla firmy priorytetem?

Chcemy budować świat, w którym opakowania nigdy nie staną się odpadem. Zmniejszamy ilość używanych przez nas opakowań i staramy się, by jak najwięcej z nich zostało poddanych recyklingowi. Szukamy sposobów na ponowne wykorzystanie naszych opakowań dzięki zastosowaniu nowych materiałów i nowych formatów, takich jak ponowne napełnienie czy ponowne użycie.

Do 2030 roku w Europie planujemy wyeliminować pierwotne tworzywa sztuczne na bazie paliw kopalnych we wszystkich naszych paczkach na chipsy. Dotyczy to m.in. marek Doritos, Lay’s i Walkers, będzie to możliwe dzięki użyciu w naszych opakowaniach plastiku pochodzącego w 100 proc. z recyklingu lub tworzywa odnawialnego. Opracowaliśmy również program „Making Bags Better”, w ramach którego inwestujemy w innowacje, co pozwoli na to, żeby większa ilość elastycznych tworzyw została poddana recyklingowi i ponownie wykorzystana. Chcemy, aby w przyszłości nasze opakowania były wolne od pierwotnego plastiku opartego na paliwach kopalnych. Jest to częścią rozwijającej się obecnie gospodarki obiegu zamkniętego wykorzystującej elastyczne odpady opakowaniowe do produkcji nowych opakowań.

Think tank Planet Tracker oszacował, że emisje z zakresu trzeciego stanowią nawet 90 proc. całkowitych emisji PepsiCo. Czy w związku z tym firma planuje wdrożenie bardziej radykalnych działań, mających na celu ich eliminację?

W PepsiCo dążymy do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2040 r., dekadę wcześniej niż zakłada porozumienie paryskie. Wyznaczyliśmy sobie ambitny cel, jakim jest zmniejszenie emisji w całym naszym łańcuchu wartości o ponad 40 proc. do 2030 r., w tym redukcja emisji o 75 proc. w zakresie 1 i 2 w stosunku do poziomu bazowego z 2015 r. Nasz niedawno otwarty w Polsce zakład w Świętem koło Środy Śląskiej osiągnie zerową emisję netto do 2035 roku.

Jeśli chodzi o zakres trzeci emisji, koncentrujemy się na stworzeniu narzędzi i zasobów wspierających naszych dostawców w dążeniu do redukcji emisji. Obejmuje to program Pep+ „Renew”, którego celem jest edukowanie naszych partnerów w całym łańcuchu wartości na temat ich wyborów energetycznych oraz przyspieszenie ich przejścia na odnawialną energię elektryczną.  Od 2022 r. prowadzimy również Centrum Działań na rzecz Zrównoważonego Rozwoju, w którym udostępniamy naszym dostawcom, rozlewniom oraz współproducentom wyselekcjonowane i publicznie dostępne zasoby oraz narzędzia, by mogli zrobić pierwszy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju.

PepsiCo pozyskuje produkty od miejscowych rolników, co jest rozwiązaniem, które pomaga zmniejszyć emisje z transportu. Ale fabryka w miejscowości Święte k. Środy Śląskiej ma eksportować produkty na 20 europejskich rynków. W jaki sposób firma zamierza się uporać z tymi emisjami?

Eksperymentujemy z elektrycznymi ciężarówkami w Stanach Zjednoczonych, jesteśmy pierwszą firmą, która kupiła elektryczne ciężarówki Tesli. Samochody elektryczne to przyszłość, więc zapewniamy je m.in. naszym przedstawicielom handlowym. Na dłuższą metę jest to nieco bardziej skomplikowane, ponieważ akumulatory do elektrycznych ciężarówek będą bardzo ciężkie. Przekąski to produkt lekki, natomiast napoje są dość ciężkie, więc w przypadku przekąsek elektryfikacja transportu będzie świetnym rozwiązaniem, ale dla transportu napojów wciąż szukamy lepszej opcji. Rozważamy transport kolejowy, który był bardzo popularny lata temu i myślę, że wróci, ponieważ jest to bardzo zrównoważona opcja na duże odległości.

Czy wśród celów środowiskowych firmy znajduje się również rezygnacja z wykorzystywania oleju palmowego pochodzącego z terenów lasów deszczowych?

W zakresie naszych działań w Europie oraz w globalnych łańcuchach dostaw od bezpośredniego dostawcy do źródła staramy się osiągnąć zerowe wylesianie netto. Znaczący wpływ na ochronę lasów ma to, że pozyskujemy surowce rolne w sposób zrównoważony. W rezultacie w Europie zużycie przez naszą firmę oleju palmowego jest minimalne.

A co z plastikiem? Można go poddać recyklingowi tylko raz, potem nieuchronnie stanie się odpadem. Czy PepsiCo myśli o zastosowaniu bardziej przyjaznego dla środowiska rozwiązania?

To złożone pytanie. Plastik ma różne oblicza, bo przy jego produkcji wykorzystuje się dużo CO2, ale jeśli weźmie się pod uwagę ślad węglowy, jest jednym z najlepszych. Można go poddawać wielokrotnemu przetworzeniu. Jest lekki, wyprodukowanie plastikowej butelki wymaga zużycia mniej energii niż wytopienie szklanej w hucie. Jest znacznie lżejszy niż szkło, co jest szczególnie ważnym czynnikiem, jeśli chodzi o transport. Oczywiście plastik nie jest jedynym opakowaniem, którego używamy, ale dokładamy wszelkich starań, aby poddać recyklingowi butelki PET, przetwarzając je na rPET i dając butelce kolejne życie. Mocno wspieramy system kaucyjny wdrożony m.in. w Holandii i Norwegii. Konsument wpłaca kaucję przy zakupie pełnej butelki, a może oddać pustą do automatu zwrotnego, otrzymując zwrot kaucji. Udowodniono, że dzięki temu systemowi można odzyskać 90 proc. wszystkich butelek, które trafiają na rynek. Tworzenie gospodarki obiegu zamkniętego jest bardzo skuteczne i mamy nadzieję, że wkrótce będzie działać również w Polsce. Wspieramy szkło zwrotne, które było używane przed laty. Otrzymywało się pełną butelkę napoju, a potem zostawiało pod drzwiami lub szło do sklepu i napełniało się ją ponownie... Planujemy również wprowadzenie opakowań zwrotnych, np. butelki, która posłuży kilka lat. Kolejną opcją jest posiadanie w domu dystrybutorów, takich jak te, które można znaleźć w restauracjach typu fast food. To pozwoliłoby całkowicie wyeliminować problem opakowań i ich wpływu na środowisko. Myślimy o tym, aby w przyszłości w naszym portfolio było mniej plastikowych butelek, choć sądzę, że nie pozbędziemy się ich całkowicie. Konsumenci lubią plastikowe butelki, są do nich przyzwyczajeni, cenią sobie wygodę.

Czy konsumentów można by przekonać do takiego produktu, który miałby wszystkie zalety plastiku, ale byłby bardziej przyjazny dla środowiska?

Jest wielu naukowców zajmujących się badaniami nad różnymi materiałami i mamy to na względzie. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby stać się firmą jak najbardziej zrównoważoną środowiskowo. Musimy jednak mieć na uwadze opinie klientów, o których wiemy, że nie pójdą na kompromis ani w kwestii smaku, ani wygody.

Dlaczego najbardziej innowacyjna fabryka PepsiCo w Europie została zbudowana właśnie w Polsce?

Otwarcie w Polsce tej fabryki to z pewnością kombinacja szeregu czynników, a świetna jakość lokalnych surowców to jeden z nich. Nie wykorzystujemy polskiego rynku jedynie do sprzedaży naszych produktów, eksportujemy znaczną część naszej produkcji. Mamy w Krakowie Centrum Usług Wspólnych. Zdecydowanie doceniamy jakość rolnictwa, wielkie talenty, strategiczne położenie, a także przyjazny zagranicznym inwestycjom rząd.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wywiady
O szansach rozwoju technologii wodorowych w Szczecinie i regionie
Wywiady
„Część sukcesu już jest”: ekspert z WWF Polska o szczycie klimatycznym w Dubaju
Wywiady
Andrzej Modzelewski, E.ON Polska: W energetyce kierować się ekonomią
Wywiady
Grzegorz Poznański: Trzeba pamiętać, że Rosja jest i będzie nad Bałtykiem
Materiał partnera
Rozwój OZE w Polsce ma dwa główne hamulce
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO