Serwis AvantGrade.com przygotował ranking marek modowych, których włoskie witryny internetowe emitują najwięcej CO2. Zestawienie zostało przygotowane z okazji Światowego Dnia Oszczędzania Energii, który jest obchodzony 18 lutego.

Pomiaru emisji dokonano za pomocą narzędzia Karma Metrix, algorytmu opartego na sztucznej inteligencji, który określa ilościowo „wydajność ekologiczną” jednej lub większej liczby stron internetowych, ważąc 23 współczynniki wydajności witryny w odniesieniu do światowej mediany.

Czytaj też: Ekologiczna, syntetyczna skóra może zmienić świat mody

Z badania wynika, że ​​40% tych marek jest wydajnych energetycznie w sieci, a ich emisje CO2 oscylują poniżej średniej światowej. Do najbardziej zrównoważonych witryn internetowych włoskich marek należą Fendi (pierwsze miejsce wśród stron poświęconych modzie z 51 kilogramami CO2 rocznie, w porównaniu ze światową medianą, produkuje -74% CO2) i Ferragamo (169 kilogramów CO2 rocznie). Wśród marek francuskich najlepszy wynik osiągnął YSL (99 kilogramów CO2 rocznie), Louis Vuitton (114 kilogramów CO2 rocznie) i Hermes. Najbardziej ekologiczne marki brytyjskie to Burberry (137 kilogramów CO2 rocznie) i Stella McCartney (181 kilogramów CO2 rocznie).

Niektóre marki mają jednak sporo pracy do wykonania w tym zakresie, np. Moncler, który wytwarza o 959% więcej emisji i 2029 kilogramów CO2 więcej niż średnia na wszystkich innych stronach internetowych na świecie. Poprawić swoje wyniki powinny również: Zegna, która przekracza wartości o 842%  emisji (1805 kilogramów CO2) i Givenchy (780% więcej emisji niż średnia światowa, produkuje 1687 kilogramów CO2).

Ale Agostini, dyrektor generalny Avant Grade oraz ekspert ds. cyfrowych i twórca Karma Metrix powiedział, że celem badania jest wywarcie wpływu na marki, by zmniejszały wpływ swojej cyfrowej obecności na środowisko. „Naszym marzeniem jest, aby do 2025 roku każda odpowiedzialna firma zaczęła regularnie mierzyć swoją efektywność energetyczną i zwiększać trwałość swojej obecności w sieci” – powiedział Agostini.