Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza ruszy w 2024 roku

Linia Ecojet będzie wykorzystywać paliwo na bazie wodoru, posiłki na pokładzie będą całkowicie roślinne, personel będzie nosić mundury z materiałów przyjaznych dla środowiska, a samoloty, które będą realizować zeroemisyjne loty, zostaną przerobione z funkcjonujących tradycyjnie maszyn na elektryczne.

Publikacja: 24.07.2023 09:08

Pierwsza zeroemisyjna linia lotnicza ruszy w 2024 roku

Foto: Adobe Stock

Dale Vince, założyciel brytyjskiej firmy Ecotricity zajmującej się zieloną energią, ogłosił plany uruchomienia pierwszej zeroemisyjnej brytyjskiej linii lotniczej. Vince jest również prezesem Forest Green Rovers, klubu piłkarskiego słynącego z działań proekologicznych, w tym zrównoważonego stadionu, na którym serwowana jest wyłącznie żywność pochodzenia roślinnego.

Nowa linia Ecojet, będzie oferować loty samolotami elektrycznymi, zasilanymi wodorem, dzięki czemu loty będą zeroemisyjne. Pierwszym etapem działalności będzie uruchomienie samolotu posiadającego 19 miejsc dla pasażerów, który będzie w stanie pokonać dystans ok. 500 kilometrów. 18 miesięcy później loty będą realizowane przez maszyny posiadające 70 miejsc, a do oferty trafią loty realizowane na trasach europejskich. Ecojet planuje też dostosować ceny lotów do innych linii lotniczych, aby zainteresować swoją ofertą również mniej świadomych klimatycznie konsumentów. Jak stwierdził założyciel Ecotricity, Ecojet stanowi „największą rewolucję w przemyśle lotniczym od czasu wynalezienia silnika odrzutowego”.

Aby projekt uzyskał akceptację Urzędu Lotnictwa Cywilnego, samoloty będą musiały początkowo latać na tradycyjnym paliwie na bazie ropy naftowej, a w 2025 roku zostaną wyposażone w silniki napędzane wodorem.

Czytaj więcej

Superjumbo poleci na wodorze. "To może być bardzo niebezpieczne"

Jak napisano w oświadczeniu, zmiana przeznaczenia samolotów zamiast budowy nowych ma zaoszczędzić 90 000 ton emisji CO2 rocznie. „Jedynym produktem ubocznym będzie woda, którą można wychwycić i uwolnić do niższych warstw atmosfery, aby uniknąć szkodliwego wpływu smug kondensacyjnych” – dodano.

Linia planuje wprowadzić przyjazne dla klimatu rozwiązania pod każdym względem. Poza zeroemisyjnym paliwem, deklaruje odejście od plastiku i materiałów nieekologicznych, a także podawanie na pokładzie posiłków całkowicie pozbawionych produktów odzwierzęcych.

Jak podaje The Guardian, Vince chce swoim projektem udowodnić, że dekarbonizacja lotnictwa jest celem realnym do osiągnięcia, a przyjazne dla środowiska życie można wieść bez rezygnacji z różnych udogodnień, takich jak loty.

Jak wynika z badania opublikowanego w ubiegłym roku w czasopiśmie Environmental Research Letters, lotnictwo przyczynia się do ok. 4 proc. globalnego ocieplenia wywołanego przez człowieka, generując rocznie ok. 1 miliarda ton CO2. To większy wpływ niż funkcjonowanie niektórych krajów, np. Niemiec. Samoloty emitują ok. 100 razy więcej CO2 na godzinę niż wspólny przejazd autobusem lub pociągiem na pasażera.

Dale Vince, założyciel brytyjskiej firmy Ecotricity zajmującej się zieloną energią, ogłosił plany uruchomienia pierwszej zeroemisyjnej brytyjskiej linii lotniczej. Vince jest również prezesem Forest Green Rovers, klubu piłkarskiego słynącego z działań proekologicznych, w tym zrównoważonego stadionu, na którym serwowana jest wyłącznie żywność pochodzenia roślinnego.

Nowa linia Ecojet, będzie oferować loty samolotami elektrycznymi, zasilanymi wodorem, dzięki czemu loty będą zeroemisyjne. Pierwszym etapem działalności będzie uruchomienie samolotu posiadającego 19 miejsc dla pasażerów, który będzie w stanie pokonać dystans ok. 500 kilometrów. 18 miesięcy później loty będą realizowane przez maszyny posiadające 70 miejsc, a do oferty trafią loty realizowane na trasach europejskich. Ecojet planuje też dostosować ceny lotów do innych linii lotniczych, aby zainteresować swoją ofertą również mniej świadomych klimatycznie konsumentów. Jak stwierdził założyciel Ecotricity, Ecojet stanowi „największą rewolucję w przemyśle lotniczym od czasu wynalezienia silnika odrzutowego”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Porażka w sądzie linii lotniczej KLM. Oskarżenia o „greenwashing” w reklamach
Transport
Greenpeace bierze się za branżę moto. Aktywiści żądają: dość tych SUV-ów
Transport
Kaszubskie aleje pod topór? Społeczeństwo mówi „nie”
Transport
Strefa czystego transportu w Warszawie? „50 proc. mniej spalin w tej dekadzie”
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
OT Logistics obsługuje w portach coraz więcej towarów