Dale Vince, założyciel brytyjskiej firmy Ecotricity zajmującej się zieloną energią, ogłosił plany uruchomienia pierwszej zeroemisyjnej brytyjskiej linii lotniczej. Vince jest również prezesem Forest Green Rovers, klubu piłkarskiego słynącego z działań proekologicznych, w tym zrównoważonego stadionu, na którym serwowana jest wyłącznie żywność pochodzenia roślinnego.
Nowa linia Ecojet, będzie oferować loty samolotami elektrycznymi, zasilanymi wodorem, dzięki czemu loty będą zeroemisyjne. Pierwszym etapem działalności będzie uruchomienie samolotu posiadającego 19 miejsc dla pasażerów, który będzie w stanie pokonać dystans ok. 500 kilometrów. 18 miesięcy później loty będą realizowane przez maszyny posiadające 70 miejsc, a do oferty trafią loty realizowane na trasach europejskich. Ecojet planuje też dostosować ceny lotów do innych linii lotniczych, aby zainteresować swoją ofertą również mniej świadomych klimatycznie konsumentów. Jak stwierdził założyciel Ecotricity, Ecojet stanowi „największą rewolucję w przemyśle lotniczym od czasu wynalezienia silnika odrzutowego”.
Aby projekt uzyskał akceptację Urzędu Lotnictwa Cywilnego, samoloty będą musiały początkowo latać na tradycyjnym paliwie na bazie ropy naftowej, a w 2025 roku zostaną wyposażone w silniki napędzane wodorem.
Czytaj więcej
Airbus i ArianeGroup, spółka należąca do Airbusa i Safrana światowego lidera technologii napędów kosmicznych wspólnie, stworzą pierwszy punktu tankowania ciekłego wodoru dla samolotów ZEROe na lotnisku Blagnac w Tuluzie.
Jak napisano w oświadczeniu, zmiana przeznaczenia samolotów zamiast budowy nowych ma zaoszczędzić 90 000 ton emisji CO2 rocznie. „Jedynym produktem ubocznym będzie woda, którą można wychwycić i uwolnić do niższych warstw atmosfery, aby uniknąć szkodliwego wpływu smug kondensacyjnych” – dodano.