– To wyraz naszej troski o środowisko naturalne – chcemy jak najefektywniej wykorzystywać energię i chronić klimat – zapewnia Malinowski.
Kolej chce być zielona
Oprócz Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej list intencyjny w sprawie zakupu trakcyjnej energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł w ramach programu „Zielona kolej" podpisali m.in. DB Cargo Polska, CTL Logistics, ECCO Rail, Raildox i STK (przewoźnicy towarowi) oraz Koleje Śląskie, Mazowieckie i Małopolskie (przewoźnicy pasażerscy).
Według badań przeprowadzonych przez PKP wiosną 2021 roku, aż 86 proc. pasażerów uważa kolej za najbardziej ekologiczny środek transportu. I choć nie jest to stwierdzenie dalekie od prawdy, emisje pochodzące z transportu kolejowego są wciąż niebagatelne i dążenie do ich redukcji jest istotnym krokiem w walce o powstrzymanie zmian klimatycznych.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez indyjską organizację pozarządową Climate Trends i brytyjski start-up zajmujący się zielonymi technologiami Riding Sunbeams, w przypadku Indii przejście na transport kolejowy zasilany OZE, może gwałtownie przyspieszyć redukcję emisji dwutlenku węgla. Według naukowców, energia słoneczna wytwarzana we własnym zakresie byłaby optymalnym sposobem pomocy Indian Railways w osiągnięciu celu zerowego netto na 2030 roku. Badacze podkreślili liczne korzyści płynące z takiego rozwiązania, w tym nie tylko szybkie ograniczenie emisji CO2, ale też stosunkowo niewielkie koszty zmiany. Jak twierdzą autorzy badania, nawet 28 proc. energii elektrycznej wymaganej przez pociągi Indian Railways może pochodzić z własnych paneli słonecznych państwowego podmiotu, a nie z sieci, pod warunkiem że cała sieć kolejowa jest zelektryfikowana.
Pociągi emitują do dziewięciu razy mniej CO2 i cząstek stałych niż transport drogowy, a większość pozostałych lokomotyw spalinowych jest zastępowanych elektrycznymi alternatywami. Jako w dużej mierze zelektryfikowany środek transportu kolejowy transport towarowy ma naturalną przewagę w porównaniu z nadal w dużej mierze opartą na paliwach kopalnych branżą drogowego transportu towarowego, która ma ponad 75 proc. udziału w europejskim rynku przewozów towarowych.
Według danych World Economic Forum kolejowe przewozy towarowe mogą osiągnąć neutralność klimatyczną bez potrzeby jakiejkolwiek dodatkowej infrastruktury, a jednocześnie zużywają sześciokrotnie mniej zielonej energii niż transport drogowy. To wyjątkowo istotne z uwagi na fakt, że zapotrzebowanie na zieloną energię elektryczną będzie gwałtownie wzrastać i nadal przewyższać podaż w nadchodzących latach.