Aktualizacja: 23.03.2025 06:29 Publikacja: 29.11.2021 19:45
Foto: Bloomberg
„Próba z udziałem firm Airbus, Rolls-Royce'a, niemieckiego centrum badawczego DLR i producenta paliwa Neste po raz pierwszy pozwoliła zmierzyć efekty użycia 100-procentowego SAF jednocześnie w obu silnikach maszyny liniowej – Airbusa A350 wyposażonego w silniki Rolls-Royce Trent XWB” - czytamy w informacji europejskiego konsorcjum.
Jeszcze na początku października Airbus szczycił się tym, że wszystkie maszyny, jakie produkuje są w stanie latać bez jakichkolwiek problemów tankując do tego 50 proc. zrównoważonego paliwa. I nadal trwa certyfikacja takiej maszyny, która poleci w 100 proc. na SAF.
Nowy raportu think tanku T&E „State of European Transport” potwierdza sukcesy unijnej polityki dotyczącej redukcji emisji CO2. Rosnąca liczba pojazdów elektrycznych na europejskich drogach może ograniczyć je aż o 20 mln ton CO2, czyli tyle, ile generuje siedem elektrowni węglowych.
Rezygnacja z samochodów z silnikami spalinowymi zapewne nie wystarczy, by zmniejszyć ilość zanieczyszczeń w miastach – sugeruje nowe badanie. Powód? Szkodliwy pył pochodzący z klocków hamulcowych jest większym zagrożeniem dla zdrowia niż spaliny samochodów napędzanych benzyną czy olejem napędowym.
Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) wystartowało największe w naszym kraju badanie poświęcone zanieczyszczeniu powietrza emitowanemu przez transport. Przez miesiąc 700 czujników sprawdzać będzie poziom dwutlenku azotu w czternastu miastach regionu.
Badanie opublikowane w czasopiśmie naukowym „Communications Earth & Environment” dowodzi, że choć podróże prywatnymi odrzutowcami w znacznym stopniu obciążają środowisko, najbogatsi korzystają z nich niezwykle często. Zdaniem ekspertów, wiele z tych lotów odbywa się dystansach, które można by pokonać pociągiem czy samochodem.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Pierwsza z dużych linii lotniczych rezygnuje z realizacji celu ograniczenia emisji CO2 do 2030 roku. Zdaniem szefostwa linii przyczyną są trudności związane z nabyciem bardziej wydajnych samolotów oraz kupnem zrównoważonego paliwa lotniczego.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Proces odchodzenia od ropy i gazu oraz produktów powstających z ich przerobu nie będzie tak szybki, jak zakładano jeszcze kilka lat temu. Może potrwać nawet kilkadziesiąt lat. Spółki z GPW zdają sobie z tego sprawę i na taki scenariusz są gotowe.
Donald Trump w czasie swojej kampanii wyborczej nie ukrywał, że zamierza wspierać branżę paliw kopalnych. I od początku tej kadencji wywiązuje się ze swoich obietnic złożonych w zamian za wspieranie jego kandydatury.
Kreml przygotowuje całkowity zakaz eksportu benzyny z Rosji po serii celnych ukraińskich uderzeń w największe rosyjskie rafinerie. Zakłady wstrzymały produkcję. W Rosji brakuje około 10 proc. mocy przerobowych.
Główną różnicą pomiędzy klasycznymi i sektorowymi zamówieniami są progi, od których stosuje się reżim prawa zamówień publicznych.
Oszczędności na paliwie, AdBlue i myjniach, a także pełna kontrola wydatków flotowych – to wszystko firmom z branży TSL zapewnia Circle K, oferując karty flotowe Easy Card, Pro Card i Routex. Dzięki kartom transport, spedycja i logistyka mogą efektywnie zarządzać flotą w kraju, jak też w całej Europie.
W kopalni Bogdanka ruszył protest głodowy Jarosława Niemca, przewodniczącego związku zawodowego Przeróbka przy kopalni LW Bogdanka. Protest dotyczy niejasnej przyszłości tej kopalni. Nowej strategii – mimo zapowiedzi – jeszcze nie opublikowano.
Zmiany klimatyczne – wywołane w dużej mierze spalaniem paliw kopalnych – prowadzą do wzrostu poziomu mórz, będącego poważnym zagrożeniem dla największych portów naftowych na świecie. "Kraje muszą zdecydować: trwać przy paliwach kopalnych, ryzykując zalanie portów, czy przejść na odnawialne źródła energii" – zaznaczają eksperci.
Górnicze związki zawodowe z Katowic i Bełchatowa będą dzisiaj protestować w Warszawie w związku z kryzysową sytuacją polskiej energetyki i górnictwa. Zdaniem związkowców rząd dąży do zamknięcia sektora górniczego przed wynegocjowanym 2049 rokiem.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas