„Próba z udziałem firm Airbus, Rolls-Royce'a, niemieckiego centrum badawczego DLR i producenta paliwa Neste po raz pierwszy pozwoliła zmierzyć efekty użycia 100-procentowego SAF jednocześnie w obu silnikach maszyny liniowej – Airbusa A350 wyposażonego w silniki Rolls-Royce Trent XWB” - czytamy w informacji europejskiego konsorcjum.
Czytaj więcej
Według naukowców z Uniwersytetu Georgii paliwo lotnicze wytwarzane z gorczycy etiopskiej może zmniejszyć emisje dwutlenku węgla nawet o 68 proc.
Jeszcze na początku października Airbus szczycił się tym, że wszystkie maszyny, jakie produkuje są w stanie latać bez jakichkolwiek problemów tankując do tego 50 proc. zrównoważonego paliwa. I nadal trwa certyfikacja takiej maszyny, która poleci w 100 proc. na SAF.
- Prowadziliśmy już wcześniej próby, że na przykład w Airbusach A350, czyli w samolotach długiego zasięgu, jeden z silników będzie leciał wyłącznie na zrównoważonym paliwie. Ale teraz wszystko jest już gotowe do lotów. Czekamy tylko na certyfikację - mówił w październiku 2021 „Rzeczpospolitej” Wouter Van Wersch, wiceprezes Airbusa na Europę. - Ale nie ukrywam, że bardzo na nią czekamy - dodał. Podkreślił też wtedy, że dla Airbusa wyznaczony przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) termin roku 2050 , kiedy wszystkie linie będą musiały tankować SAF, wydaje się zbyt odległy. - My zrobimy to tak szybko, jak to tylko będzie możliwe - zapewnił Wouter Van Wersch. - Zresztą już teraz w przypadku każdego nowego typu maszyny emisje są mniejsze o przynajmniej jedną czwartą - dodał.
W kwietniu A350 w ramach tego eksperymentu wykonał trzy loty nad Morzem Śródziemnym w towarzystwie samolotu badawczego Falcon należącego do centrum badawczego DLR. Zamontowana na nim aparatura pozwoliła porównać emisje podczas lotu na kerozynie, czyli na razie powszchnie używanej nafcie lotniczej, jak i na hydroprzetworzonych estrach i kwasach tłuszczowych (HEFA) produkcji fińskiego koncernu naftowego Neste. Zespół badawczy wykonał wtedy też testy zgodności przy użyciu 100 proc. SAF i nie stwierdził żadnych problemów operacyjnych.