Duży wzrost liczby lotów prywatnych samolotów w Europie. Raport Greenpeace'u

Nowy raport Greenpeace ujawnia, że choć właściciele prywatnych samolotów często tłumaczą, że są im one niezbędne do pracy, najczęściej korzystają z nich w zupełnie innych celach, a liczba tego typu lotów gwałtownie wzrasta w okresie letnim.

Publikacja: 09.10.2024 04:06

Co szósty z analizowanych lotów odbył się na dystansie krótszym niż 250 kilometrów, co oznacza, że m

Co szósty z analizowanych lotów odbył się na dystansie krótszym niż 250 kilometrów, co oznacza, że można było je zastąpić bardziej zrównoważoną opcją transportu, np. podróżą pociągiem.

Foto: Brandon Day Unsplash

Według szacunków za mniej więcej połowę globalnych emisji generowanych przez lotnictwo odpowiada najbogatszy 1 procent populacji. Najzamożniejsi najchętniej korzystają z prywatnych samolotów, a jak wynika z danych organizacji Transport and Environment, taka podróż generuje w przeliczeniu na osobę 14 razy więcej emisji niż lot komercyjny i 50 razy więcej emisji niż podróż pociągiem. Zanieczyszczenia powodowane lotami są groźne nie tylko z uwagi na emisje dwutlenku węgla, ale też uwalniane w czasie podróży tlenki azotu oraz smugi kondensacyjne.

Raport Greenpeace o lotach prywatnymi odrzutowcami

Europejski oddział organizacji Greenpeace opublikował raport ujawniający gwałtowny wzrost liczby lotów prywatnymi odrzutowcami do europejskich kurortów wypoczynkowych w 2023 roku.

Czytaj więcej

Zamykanie elektrowni na węgiel staje się faktem. Przełomowa decyzja Brytyjczyków

Analiza przeprowadzona przez T3 Transportation Think Tank wykazała też znaczący wzrost liczby lotów w czasie sezonu letniego w porównaniu do podróży poza sezonem. Autorzy opracowania ustalili, że na wyspach będących popularnymi kierunkami wakacyjnymi, prywatne samoloty lądowały z podobną częstotliwością co samoloty wykonujące komercyjne loty czarterowe. W lecie większość lotów odbywała się w rejonie Morza Śródziemnego, zimą największą popularnością cieszył się region Alp.

Jak wynika z raportu, w lipcu 2023 liczba przelotów prywatnymi samolotami wzrosła w porównaniu ze styczniem tego samego roku aż o 250 proc. W ubiegłym roku odnotowano ponad 117 000 lotów do 45 luksusowych destynacji, co wygenerowało emisje przekraczające pół miliona tony CO2. W ścisłej czołówce najpopularniejszych celów tych podróży znalazły się Nicea, Genewa i Palma de Mallorca.

Greenpeace o prywatnych odrzutowcach: ekstrawagancki luksus

Zdecydowana większość analizowanych lotów (93,2 proc.) odbyła się w całości na terenie Europy, a dystans niemal 12 proc. z nich był krótszy niż 250 kilometrów, co oznacza, że z łatwością można było je zastąpić bardziej zrównoważoną opcją transportu, np. podróżą pociągiem.

Krótkodystansowe loty, czyli trwające krócej niż dwie i pół godziny i mające alternatywę kolejową, zostały w ubiegłym roku zakazane we Francji. Wprowadzenie podobnego zakazu rozważa również Hiszpania.

Jak podkreśla Clara Thompson, działaczka ds. transportu w niemieckim oddziale Greenpeace, loty prywatnymi odrzutowcami stanowią „ekstrawagancki luksus”, który boleśnie odbija się na społecznościach najbardziej cierpiących w wyniku konsekwencji pogłębiającego się kryzysu klimatycznego.

– Podczas gdy zwykli ludzie mierzą się z niszczycielskimi skutkami kryzysu klimatycznego – ekstremalnymi powodziami, suszami, falami upałów i pożarami lasów – ultrabogaci nadal wskakują na pokład swoich prywatnych odrzutowców pod pretekstem podróży służbowych, ale często w celach wypoczynkowych do najbardziej luksusowych miejsc wypoczynkowych w Europie. Te prywatne loty odpowiadają za nieproporcjonalnie dużą część emisji lotniczych, przyspieszając kryzys klimatyczny – przypomina aktywistka.

Według szacunków za mniej więcej połowę globalnych emisji generowanych przez lotnictwo odpowiada najbogatszy 1 procent populacji. Najzamożniejsi najchętniej korzystają z prywatnych samolotów, a jak wynika z danych organizacji Transport and Environment, taka podróż generuje w przeliczeniu na osobę 14 razy więcej emisji niż lot komercyjny i 50 razy więcej emisji niż podróż pociągiem. Zanieczyszczenia powodowane lotami są groźne nie tylko z uwagi na emisje dwutlenku węgla, ale też uwalniane w czasie podróży tlenki azotu oraz smugi kondensacyjne.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Planeta
Antarktyda błyskawicznie pokrywa się roślinnością. Eksperci: dramatyczny wzrost
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Planeta
Strażacy alarmują: 250 tysięcy interwencji latem. „Czegoś takiego nie widziałem”
Planeta
Eksperci IMGW o letnich falach upałów w Polsce. „Tendencja wyraźnie wzrostowa”
Planeta
Eksperci o tegorocznym lecie. Gdzie w Polsce było najgoręcej?
Planeta
Rośnie liczba pozwów przeciw producentom paliw. Jeden kraj na czele listy