Gucci, Balenciaga, Valentino, H&M, Zara i inni a wegańska skóra

Według najnowszej analizy, w ciągu najbliższych 5 lat należy spodziewać się wzrostu popularności wegańskich materiałów, zwłaszcza w Europie.

Publikacja: 05.10.2021 11:53

Gucci, Balenciaga, Valentino, H&M, Zara  i inni a wegańska skóra

Foto: Adobe Stock

Zgodnie z opublikowanym niedawno Global Sustainable Clothing Market Research Report: Forecast (2021-2026), rynek roślinnych alternatyw dla skór i futer będzie się rozwijać. Według prognozy, największy udział w nim przypadnie krajom europejskim.

Czytaj więcej

Badanie: wypożyczalnie ubrań są wciąż zbyt mało ekologiczne

Autorzy raportu podkreślają, że spory wpływ ma na to rosnąca świadomość konsumentów, którzy świadomie wybierają produkty pozbawione okrucieństwa. W wyniku nacisków społecznych coraz częściej po stronie zwierząt staje również ustawodawca, chroniąc je przed określonymi praktykami, np. zakazując ich hodowli na futra. Także luksusowe marki modowe coraz częściej deklarują rezygnację z używania skór i futer pochodzenia zwierzęcego, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów. Dotychczas taką decyzję podjął m.in. dom mody Gucci, Alexander McQueen, Balenciaga, Saint Laurent, Oscar de la Renta oraz Valentino.

Decyzje wielkich marek odnośnie rezygnacji z materiałów pochodzenia zwierzęcego idą często w parze z celami redukcji emisji CO2. Adidas w 2020 roku zrezygnował z wykorzystywania futer, a do 2050 roku zamierza osiągnąć neutralność klimatyczną. Marka planuje też rozszerzanie swojego asortymentu o kolejne wegańskie produkty, m.in. skóry pozyskiwane z grzybów. Coraz więcej marek ma w swojej ofercie jedynie roślinne alternatywy skór czy futer, np. Gunas New York czy polska marka Alexandra K.

Coraz częściej o zrównoważonej modzie wspominają też znane sieciówki, takie jak Zara czy H&M, wprowadzając rozwiązania takie jak programy recyklingu odzieży. W 2019 roku Zara ogłosiła, że ​​do 2025 roku wszystkie ubrania marki będą produkowane z całkowicie ekologicznych materiałów, takich jak bawełna i len. W tym roku zrównoważoną produkcję zadeklarował H&M.

Autorzy raportu ostrzegają jednak, że nieprecyzyjne obietnice marek mogą zostać odebrane przez klientów jako greenwashing i zniechęcić do dokonywania bardziej etycznych wyborów. Podkreślają również, że dla rozwoju rynku zrównoważonej odzieży konieczne jest edukowanie konsumentów w zakresie wpływu mody na środowisko.

Tymczasem zrównoważona moda jest nam potrzebna, aby walczyć z kryzysem klimatycznym.

Według danych Banku Światowego sektor mody odpowiada za 10 proc. globalnej emisji dwutlenku węgla, co przekracza łączną emisję z lotów międzynarodowych i żeglugi morskiej. W tym tempie emisje gazów cieplarnianych w tym sektorze wzrosną o ponad połowę do 2030 roku, co oznacza, że mocno wzrośnie również zapotrzebowanie na materiały przyjazne dla środowiska.

Z danych Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska (UNEP) wynika z kolei, że z całkowitego wkładu włókien wykorzystywanego do produkcji odzieży, 87 proc. jest spalanych lub wyrzucanych na wysypisko śmieci. Większość tkanin jest wytwarzana przy użyciu ropy naftowej, co prowadzi do uwalniania dużej ilości mikroplastiku do jezior i oceanów.

Zgodnie z opublikowanym niedawno Global Sustainable Clothing Market Research Report: Forecast (2021-2026), rynek roślinnych alternatyw dla skór i futer będzie się rozwijać. Według prognozy, największy udział w nim przypadnie krajom europejskim.

Autorzy raportu podkreślają, że spory wpływ ma na to rosnąca świadomość konsumentów, którzy świadomie wybierają produkty pozbawione okrucieństwa. W wyniku nacisków społecznych coraz częściej po stronie zwierząt staje również ustawodawca, chroniąc je przed określonymi praktykami, np. zakazując ich hodowli na futra. Także luksusowe marki modowe coraz częściej deklarują rezygnację z używania skór i futer pochodzenia zwierzęcego, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów. Dotychczas taką decyzję podjął m.in. dom mody Gucci, Alexander McQueen, Balenciaga, Saint Laurent, Oscar de la Renta oraz Valentino.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Odzież
Francja idzie na wojnę z „szybką modą”. Zakaz reklamy oraz opłaty
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Odzież
Moda gorsza dla klimatu niż latanie samolotem. Nowy trend może pomóc
Odzież
Haute couture dla niezamożnych. Używane ubrania to już nie obciach
Odzież
Zara stworzyła sukienki z emisji dwutlenku węgla