Rosnąca popularność produktów wegańskich okazuje się być dobrą wiadomością nie tylko dla klimatu, środowiska, zwierząt oraz zdrowia konsumentów, ale też istotnym trendem, którego firmy nie mogą ignorować.

Badanie przeprowadzone przez firmę inwestycyjną Blue Horizon i giganta finansowego MSCI na około 485 firmach z sektora spożywczego wykazało, że posiadanie w swoim asortymencie roślinnych zamienników mięsa i nabiału zmniejsza ryzyko klimatyczne wobec danej firmy. Analiza dotycząca podejścia firm spożywczych do rosnącego zapotrzebowania na białka roślinne oraz potrzeby przejścia do zera netto wykazała, że z reguły firmy przodujące w pierwszej kwestii, lepiej od konkurencji radzą sobie również w drugiej.

Czytaj więcej

Raport: dla klimatu odeślijmy mięso i nabiał do lamusa

Jak się okazuje, aż 46 proc. badanych posiada w swojej ofercie jakąś formę roślinnej alternatywy dla białka zwierzęcego. Jedynie 9 proc. firm zadeklarowało, że te kategorie produktów stanowią ponad 5 proc. ich całkowitej sprzedaży.

Wśród badanych znalazł się m.in. Beyond Meat, jako jedyna firma posiadająca wyłącznie roślinne produkty, zaopatrująca m.in. Burger Kinga czy Starbucksa. Największą firmą spożywczą uznaną w raporcie za lidera była firma Nestle, która posiada patenty na ponad 100 linii produktów pochodzenia roślinnego.

Raport wykazał, że firmy zainteresowane dynamicznie rozwijającym się rynkami białek roślinnych i alternatywnych były bardziej skłonne do wyznaczenia zweryfikowanych, opartych na nauce celów redukcji emisji, obejmujących ich łańcuch wartości, a także ich bezpośrednie operacje. 15 proc. firm zaangażowanych w oparte na roślinach alternatywy dla mięsa i nabiału zweryfikowało cele naukowe, podczas gdy spośród firm stroniących od tych produktów, było to jedynie 2 proc. Spore dysproporcje między pierwszymi a drugimi widać również pod względem ujawniania emisji pośrednich oraz wdrażania programów redukcji emisji w całym łańcuchu dostaw.

Ze względu na wiodącą pozycję w zakresie dekarbonizacji oraz unikanie innych zagrożeń związanych z hodowlą zwierząt, firmy silnie zaangażowane w roślinną i alternatywną przestrzeń białkową miały średnio o 95 proc. niższe poziomy ryzyka łańcucha wartości mierzone w dolarach amerykańskich.

Autorzy raportu ostrzegają, że reszta sektora powinna nadrobić zaległości, żeby uniknąć wielomiliardowego ryzyka dla branży w ciągu nadchodzących dekad.

Raport wyszczególnia prawdopodobne straty dla sektora przy ociepleniach według trajektorii ocieplenia się klimatu o 3°C, 2°C i 1,5°C. Każda trajektoria opiera się przede wszystkim na krajowych politykach i międzynarodowych porozumieniach klimatycznych, ale uwzględnia również poziom prawdopodobnego spadku spożycia mięsa i produktów zwierzęcych.

Przejście w dół z trajektorii 3°C do trajektorii 2°C, jak przewiduje raport, pozwoliłoby uniknąć ryzyka dla sektora spożywczego o wartości 97 mld dolarów do 2100 roku. Z kolei luka między konsekwencjami finansowymi ocieplenia o 3°C a 1,5°C jest jeszcze bardziej stroma i wynosi 295 mld dolarów.