Zakaz reklamy paliw kopalnych w Europie. Mieszkańcy UE zmieniają zdanie

Obywatele Unii Europejskiej są coraz bardziej przychylni wprowadzeniu zakazu reklam paliw kopalnych – pokazuje nowe badanie, którego wyniki opublikowano w „Nature Climate Change”. W których państwach propozycja zakazu ma najwięcej zwolenników?

Publikacja: 28.03.2025 14:43

W badaniu opublikowanym na łamach „Nature Climate Change” niemal połowa ankietowanych mieszkańców Un

W badaniu opublikowanym na łamach „Nature Climate Change” niemal połowa ankietowanych mieszkańców Unii Europejskiej opowiedziała się za wprowadzeniem takiego zakazu.

Foto: Jason Alden/Bloomberg

W 2024 roku sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres apelował o to, by paliwa kopalne, które nazwał „ojcami chrzestnymi chaosu klimatycznego”, zostały objęte zakazem reklamy. Wezwał również agencje reklamowe do „zaprzestania działania jako pomocnicy w niszczeniu planety” poprzez współpracę z klientami z branży węgla, gazu oraz ropy.

Na wprowadzenie zakazu reklamy paliw kopalnych zdecydowała się już Haga, gdzie wszedł on w życie wraz z początkiem roku. Miasto, które planuje osiągnięcie zerowej emisji netto do 2030 roku zdecydowało, że reklamowanie paliw kopalnych oraz usług wysokoemisyjnych, takich jak statki wycieczkowe i podróże lotnicze, stoi w sprzeczności z ambicjami klimatycznymi.

Zakaz reklamy paliw kopalnych: Europejczycy nie mówią „nie” 

Jak wynika z nowego badania opublikowanego na łamach „Nature Climate Change”, podobne decyzje popiera wielu mieszkańców Unii Europejskiej. Niemal połowa ankietowanych opowiedziała się za wprowadzeniem takiego zakazu, a przeciwnych było mniej niż 25 procent respondentów.

Czytaj więcej

„Klimatyczny bicz” uderza w największe miasta na świecie. Niepokojący raport

Największe poparcie dla zakazu wyrazili mieszkańcy Grecji, Francji, Hiszpanii i Włoszech, gdzie wynosiło ono od 56 proc. do 59 proc. Najwięcej niechętnych zakazowi ankietowanych było w Czechach (32 proc.), choć zwolenników było wciąż więcej (34 proc.).

Jak zauważył Robert Barker, zastępca burmistrza Hagi, badanie wykazało, że więcej miast powinno pójść za przykładem Hagi i wprowadzić podobne zakazy. Stwierdził, że reklamy paliw kopalnych przy jednoczesnych wysiłkach w zakresie redukcji emisji CO2 są „kontrproduktywne” i normalizują korzystanie z najbrudniejszych źródeł energii, promując np. częste loty.

Zakaz reklamy paliw kopalnych: apel sekretarza generalnego ONZ

Coraz więcej gmin odpowiada na apel sekretarza generalnego ONZ i podejmuje podobne zobowiązania. W Edynburgu zakazano reklam paliw kopalnych w przestrzeniach publicznych należących do samorządu lokalnego lub zarządzanych przez niego. W 2022 roku za podobnym zakazem zagłosowała rada miejska Sydney oraz cztery inne rady w Australii. W Brukseli gmina Saint-Gilles jako pierwsza zdecydowała się podjąć dyskusję na temat wprowadzenia podobnego zakazu w regionie.

Jak wynika z badania z 2022 roku, im większym budżetem na reklamę dysponuje linia lotnicza, tym bardziej przekłada się to na liczbę sprzedanych biletów. Oznacza to, że reklamy produktów i usług wysokoemisyjnych bezpośrednio napędzają wzrost emisji CO2.

Przedstawiciele branży reklamowej często argumentują, że mogą wspierać firmy z branż wysokoemisyjnych w przechodzeniu na bardziej zrównoważone produkty i usługi. Jednak w ciągu ostatnich lat zauważalnie wzrosła liczba pozwów oraz skarg wnoszonych przeciwko firmom najbardziej zanieczyszczającym środowisko, dowodzących, że ich twierdzenia na temat przyjaznych środowisku działań często są niezgodne z prawdą. W konsekwencji orzeczeń brytyjskiego organu regulacyjnego Advertising Standards Authority swoje reklamy musiała wycofać firma Shell oraz Toyota, z kolei holenderski sąd orzekł, że linia lotnicza KLM bezpodstawnie przekonywała, że podróże na pokładach jej samolotów są „zrównoważone”.

W 2024 roku sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres apelował o to, by paliwa kopalne, które nazwał „ojcami chrzestnymi chaosu klimatycznego”, zostały objęte zakazem reklamy. Wezwał również agencje reklamowe do „zaprzestania działania jako pomocnicy w niszczeniu planety” poprzez współpracę z klientami z branży węgla, gazu oraz ropy.

Na wprowadzenie zakazu reklamy paliw kopalnych zdecydowała się już Haga, gdzie wszedł on w życie wraz z początkiem roku. Miasto, które planuje osiągnięcie zerowej emisji netto do 2030 roku zdecydowało, że reklamowanie paliw kopalnych oraz usług wysokoemisyjnych, takich jak statki wycieczkowe i podróże lotnicze, stoi w sprzeczności z ambicjami klimatycznymi.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Energia
Fotowoltaika rośnie w siłę. Nowe dane pokazują, że nadchodzi przełom
Energia
Giganci naftowi planują zwiększenie produkcji. „USA wywołają efekt domina na świecie”
Energia
Rośnie import rosyjskiego gazu do UE. Ekspert: Europa naraża się na szantaż
Energia
Zmiany klimatu napędzają popyt na energię elektryczną. To wina upałów
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Energia
Europa odchodzi od LNG? Nowe dane. Eksperci: transformacja energetyczna działa