Reklama

Zakaz reklamy paliw kopalnych w Europie. Mieszkańcy UE zmieniają zdanie

Obywatele Unii Europejskiej są coraz bardziej przychylni wprowadzeniu zakazu reklam paliw kopalnych – pokazuje nowe badanie, którego wyniki opublikowano w „Nature Climate Change”. W których państwach propozycja zakazu ma najwięcej zwolenników?

Publikacja: 28.03.2025 14:43

W badaniu opublikowanym na łamach „Nature Climate Change” niemal połowa ankietowanych mieszkańców Un

W badaniu opublikowanym na łamach „Nature Climate Change” niemal połowa ankietowanych mieszkańców Unii Europejskiej opowiedziała się za wprowadzeniem takiego zakazu.

Foto: Jason Alden/Bloomberg

W 2024 roku sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres apelował o to, by paliwa kopalne, które nazwał „ojcami chrzestnymi chaosu klimatycznego”, zostały objęte zakazem reklamy. Wezwał również agencje reklamowe do „zaprzestania działania jako pomocnicy w niszczeniu planety” poprzez współpracę z klientami z branży węgla, gazu oraz ropy.

Na wprowadzenie zakazu reklamy paliw kopalnych zdecydowała się już Haga, gdzie wszedł on w życie wraz z początkiem roku. Miasto, które planuje osiągnięcie zerowej emisji netto do 2030 roku zdecydowało, że reklamowanie paliw kopalnych oraz usług wysokoemisyjnych, takich jak statki wycieczkowe i podróże lotnicze, stoi w sprzeczności z ambicjami klimatycznymi.

Zakaz reklamy paliw kopalnych: Europejczycy nie mówią „nie” 

Jak wynika z nowego badania opublikowanego na łamach „Nature Climate Change”, podobne decyzje popiera wielu mieszkańców Unii Europejskiej. Niemal połowa ankietowanych opowiedziała się za wprowadzeniem takiego zakazu, a przeciwnych było mniej niż 25 procent respondentów.

Czytaj więcej

„Klimatyczny bicz” uderza w największe miasta na świecie. Niepokojący raport

Największe poparcie dla zakazu wyrazili mieszkańcy Grecji, Francji, Hiszpanii i Włoszech, gdzie wynosiło ono od 56 proc. do 59 proc. Najwięcej niechętnych zakazowi ankietowanych było w Czechach (32 proc.), choć zwolenników było wciąż więcej (34 proc.).

Reklama
Reklama

Jak zauważył Robert Barker, zastępca burmistrza Hagi, badanie wykazało, że więcej miast powinno pójść za przykładem Hagi i wprowadzić podobne zakazy. Stwierdził, że reklamy paliw kopalnych przy jednoczesnych wysiłkach w zakresie redukcji emisji CO2 są „kontrproduktywne” i normalizują korzystanie z najbrudniejszych źródeł energii, promując np. częste loty.

Zakaz reklamy paliw kopalnych: apel sekretarza generalnego ONZ

Coraz więcej gmin odpowiada na apel sekretarza generalnego ONZ i podejmuje podobne zobowiązania. W Edynburgu zakazano reklam paliw kopalnych w przestrzeniach publicznych należących do samorządu lokalnego lub zarządzanych przez niego. W 2022 roku za podobnym zakazem zagłosowała rada miejska Sydney oraz cztery inne rady w Australii. W Brukseli gmina Saint-Gilles jako pierwsza zdecydowała się podjąć dyskusję na temat wprowadzenia podobnego zakazu w regionie.

Jak wynika z badania z 2022 roku, im większym budżetem na reklamę dysponuje linia lotnicza, tym bardziej przekłada się to na liczbę sprzedanych biletów. Oznacza to, że reklamy produktów i usług wysokoemisyjnych bezpośrednio napędzają wzrost emisji CO2.

Przedstawiciele branży reklamowej często argumentują, że mogą wspierać firmy z branż wysokoemisyjnych w przechodzeniu na bardziej zrównoważone produkty i usługi. Jednak w ciągu ostatnich lat zauważalnie wzrosła liczba pozwów oraz skarg wnoszonych przeciwko firmom najbardziej zanieczyszczającym środowisko, dowodzących, że ich twierdzenia na temat przyjaznych środowisku działań często są niezgodne z prawdą. W konsekwencji orzeczeń brytyjskiego organu regulacyjnego Advertising Standards Authority swoje reklamy musiała wycofać firma Shell oraz Toyota, z kolei holenderski sąd orzekł, że linia lotnicza KLM bezpodstawnie przekonywała, że podróże na pokładach jej samolotów są „zrównoważone”.

Energia
Chiny nie rezygnują z węgla. Rekordowe inwestycje w energię z „czarnego złota”
Energia
Elektrownia solarna na pustyni w USA do zamknięcia. To miał być przełom
Energia
Fiasko energetycznego „blitzkriegu” Donalda Trumpa. Obietnice bez pokrycia
Energia
Rewolucja, której nawet Ameryka Trumpa nie pokona
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Energia
Fotowoltaika rośnie w siłę. Nowe dane pokazują, że nadchodzi przełom
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama