Dalsze, skoordynowane na poziomie globalnym, działania na rzecz ochrony klimatu będą osią dyskusji podczas zbliżającego się szczytu COP26 w Glasgow. David Moran, regionalny ambasador ds. COP26 na Europę, Azję Centralną, Turcję i Iran, podczas jednej z debat w cyklu „Walka o klimat" powiedział, że prezydencja brytyjska przed konferencją wyznaczyła sobie cztery główne cele. – Są to: redukcja emisji, ochrona przyrody i ludzi, którzy są szczególnie narażeni, uruchomienie dużo większego finansowania na rzecz ochrony klimatu oraz globalna współpraca na rzecz rozwiązania tych wyzwań – wymienił David Moran.
Jednym z ważnych tematów szczytu COP26, zaplanowanego w dniach 31 października – 12 listopada, będzie transformacja transportu w stronę zeroemisyjności. I właśnie wyzwania związane ze zmianach w tym obszarze były tematem debaty „Perspektywy rozwoju elektromobilności, priorytety polskie i brytyjskie. Kontekst COP26", zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą" w ramach projektu „Walka o klimat". Współorganizatorem debaty była ambasada brytyjska.
Brytyjskie ambicje
Dlaczego transformacja transportu w kierunku pojazdów zeroemisyjnych jest tak ważna zarówno w agendzie COP26, jak i w kontekście całej gospodarki, mówiła Natasha Robinson, dyrektor rządowego Biura Pojazdów Zeroemisyjnych (Office for Zero Emission Vehicles; OZEV) w Wielkiej Brytanii.
– Z transportu pochodzi ok. 20 proc. emisji na świecie, z tego trzy czwarte generowane jest przez transport drogowy. Mamy technologię, która pozwala te emisje zredukować. Jeżeli chcemy osiągnąć cel zeroemisyjności w gospodarce, musimy odejść od tradycyjnych samochodów do 2035 r. na głównych rynkach oraz do 2040 r. w pozostałych częściach świata – podkreśliła Natasha Robinson.
– Wiele krajów zdecydowało się już podjąć zobowiązania związane z zaprzestaniem sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi. W Wielkiej Brytanii rok temu zobowiązaliśmy się nie sprzedawać takich samochodów już w roku 2030. A w roku 2035 wszystkie samochody, które będą jeździć po brytyjskich drogach, będą musiały być zeroemisyjne. Naszym zdaniem takie zobowiązanie oraz inwestycje w tym kierunku będą stanowiły katalizator dla rozwoju branży. Już widzimy ogromny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych. Ale zdajemy sobie sprawę, że to musi się zadziać w wielu krajach na całym świecie. Zarówno w państwach, które, tak jak Polska, są na czele tego ruchu, jak i w innych, które dziś pozostają z tyłu. To właśnie będziemy chcieli osiągnąć na konferencji COP26 – zapowiedziała dyrektor OZEV.