Tak wynika z badania EY wśród spółek notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
Poziom zgodności raportowania klimatycznego spółek notowanych na GPW z rekomendacjami TCFD jest niższy o 13 pkt proc. od średniej światowej - wynika z badania EY Polska: Barometr Ujawnień Ryzyka Klimatycznego Polska 2021. Natomiast jakość tych ujawnień jest niższa o 15 pkt proc. Spółki z WIG20 na poziomie odpowiednio 73 proc. i 42 proc. są lekko powyżej lub na poziomie światowej średniej pod względem zgodności z rekomendacjami i jakości ujawnień. Liderami są banki i ubezpieczyciele oraz sektor energii, które powinny być akceleratorem zmian w innych sektorach - wynika z badania EY Polska: Barometr Ujawnień Ryzyka Klimatycznego Polska 2021
Sporo pracy do zrobienia
Jak wskazuje EY szybujące w górę ceny energii w ostatnich tygodniach pokazały, że kwestie klimatyczne nie są wydumaną teorią pielęgnowaną przez oderwanych od życia profesorów, ale mają bardzo realne przełożenie na funkcjonowanie całych gospodarek, firm w nich działających i przysłowiowego Kowalskiego. Tymczasem polskie przedsiębiorstwa mają przed sobą sporo pracy związanej z raportowaniem klimatycznym.
EY przepadał największe spółki notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, skupiając się na firmach najbardziej narażonych na ryzyko klimatyczne. Z badania wynikło, że 57 proc. z nich raportuje kwestie klimatyczne zgodnie z zaleceniami sprawozdawczości w zakresie informacji związanych z klimatem (TCFD). Jest to wynik niższy od globalnej średniej na poziomie 70 proc. Jakość ujawnień wśród polskich spółek wyniosła niespełna 27 proc., w porównaniu z 42 proc. na świecie. Jedynie trzy analizowane przez EY Polska podmioty w pełni zastosowały się do zaleceń TCFD, ale żaden z nich nie otrzymał maksymalnej oceny za jakość prezentowanych ujawnień.
- Krajowe przedsiębiorstwa powinny zmierzyć się z wyzwaniami klimatycznymi jak najszybciej, ponieważ w nadchodzących latach większość sektorów gospodarki stanie w obliczu wyzwań spowodowanych transformacją klimatyczną. Wraz z rosnącą świadomością społeczną rosnąć będzie również presja wywierana przez pracowników, klientów i inwestorów, którzy coraz częściej biorą pod uwagę informacje o zarządzaniu ryzykiem klimatycznym. Firmy, które chcą opierać wzrost wartości na trwałych fundamentach, powinny konsekwentnie i szybko wdrażać kolejne obszary informacji związanych z klimatem. Mamy nadzieję, że nasz raport będzie dla nich impulsem do przyspieszenia prac – mówi Jacek Kędzior, Partner Zarządzający Regionem EY CESA (Central, Eastern and Southeastern Europe & Central Asia), Partner Zarządzający EY Polska.