Holenderski urząd: Shell okłamuje klientów ws. redukcji CO2

Shell okłamuje klientów, przekonując, że mogą zrekompensować emisje CO2 pochodzące z zakupów paliwa – orzekł holenderski organ nadzoru reklamowego.

Publikacja: 31.08.2021 12:14

Holenderski urząd: Shell okłamuje klientów ws. redukcji CO2

Foto: Bloomberg

Według kampanii reklamowej „Drive CO2 Neutral”, dopłacenie przez klientów jednego centa do paliwa, ma zostać przez firmę wykorzystane do zasadzenia drzew. To zaś ma ułatwić wyłapywanie dwutlenku węgla z atmosfery i zdaniem giganta naftowego, zrekompensować emisje generowane przez używanie ich paliwa.

Czytaj także: Pierwsze miasto w USA zakazuje budowy stacji benzynowych

Narracja firmy wzbudziła jednak wątpliwości dziewięciu studentów prawa, którzy złożyli skargę do Komitetu Kodeksu Reklamy. Ten zaś zgodził się ze skarżącymi, że nie może być mowy o jeździe neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla. Nie tylko nie można bowiem bezpośrednio porównywać emisji i działań kompensujących, ale też sugerować możliwości ich wzajemnego zniesienia. Niderlandzki organ zwrócił też uwagę na to, że twierdzenia dotyczące ochrony środowiska muszą być w oczywisty sposób zgodne z prawdą, co zobowiązuje reklamodawców do udowodnienia swoich twierdzeń.

Firma broni się mówiąc, że reklama jest poparta badaniami, co zostało potwierdzone przez komisję. Rzecznik Shella zadeklarował, że firma „przestudiuje szczegółowo orzeczenie i rozważy wszelkie niezbędne zmiany w komunikacji”.

Nie jest to pierwsze prawne potknięcie Shella w związku z deklarowaniem przyjazności środowisku. W maju firma przegrała inny proces z niderlandzką grupą środowiskową Milieudefensie. Zgodnie z wyrokiem sądu, firma miała zobowiązać się do bardziej zdecydowanej redukcji emisji. Sąd uznał, że do 2030 roku Shell powinien zmniejszyć je o 45 proc. w stosunku do emisji z 2019 roku.

Spora część zobowiązań giganta naftowego na drodze do osiągnięcia zerowych emisji netto do 2050 roku opiera się o sadzenie nowych drzew i ponowne zalesianie gruntów. Tymczasem – jak potwierdzają eksperci – nie jest to wystarczający wysiłek, aby osiągnąć cele klimatyczne i utrzymać ocieplanie się planety poniżej 1,5°C.

Jednocześnie firma nie ustaje w ekspansji usług, mających potwierdzać ich świadomość klimatyczną. Obecnie planuje w Niderlandach dostarczać zieloną energię elektryczną i gaz. Shell deklaruje, że będzie ją generować za pomocą ferm wiatrowych i słonecznych.

Według kampanii reklamowej „Drive CO2 Neutral”, dopłacenie przez klientów jednego centa do paliwa, ma zostać przez firmę wykorzystane do zasadzenia drzew. To zaś ma ułatwić wyłapywanie dwutlenku węgla z atmosfery i zdaniem giganta naftowego, zrekompensować emisje generowane przez używanie ich paliwa.

Czytaj także: Pierwsze miasto w USA zakazuje budowy stacji benzynowych

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Zielone technologie
Drogo i nieefektywnie: krytyczny raport na temat technologii wychwytywania CO2
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Zielone technologie
Spadek sprzedaży pomp ciepła. Za mało wsparcia dla inwestycji
Zielone technologie
Sieć Badawcza Łukasiewicz i Grupa Azoty nawiązują współpracę. „Ogromny atut”
Zielone technologie
Zazielenianie branży chemicznej. Nowe produkty dla rozwiązania starych problemów
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Zielone technologie
Inwestowanie w przyszłość: innowacyjne technologie kluczem do osiągnięcia celów środowiskowych
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego