Hybrit wyśle wyprodukowaną z użyciem wodoru stal do Volvo, które planuje wykorzystać ją w swoich prototypowych pojazdach. To pierwsza na świecie stal wyprodukowana bez użycia węgla.

Szwedzkie przedsiębiorstwo poinformowało, że pierwsza próbna partia „zielonej” stali trafi do Volvo AB, które produkuje samochody ciężarowe. Volvo chce ją wykorzystać jeszcze w tym roku do stworzenia prototypów pojazdów i innych komponentów. Komercyjna produkcja „zielonej” stali ma ruszyć w 2026 roku.

Czytaj także: Produkcja stali truje na potęgę. Będzie ciężko ją ograniczyć

Produkcja stali z wykorzystaniem węgla odpowiada za ok. 8 proc. światowej emisji gazów cieplarnianych. Hybrit rozpoczął prace nad „zieloną” stalą rok temu w fabryce w Lulea w północnej Szwecji. Celem przedsiębiorstwa jest zastąpienie węgla koksującego, tradycyjnie potrzebnego do produkcji stali opartej na rudzie, odnawialną energią elektryczną i wodorem. Wodór jest kluczowym elementem unijnego planu osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2050 roku.

Warto dodać, że ostatnie badania pokazują, że niebieski wodór nie jest wcale przyjazny dla klimatu. – Niebieski wodór naprawdę nie ma żadnego zastosowania w bezemisyjnej przyszłości – uważają naukowcy.

Hybrit należy do producenta stali SSAB, państwowego koncernu energetycznego Vattenfall i spółki wydobywczej LKAB. SSAB odpowiada za 10 proc. emisji CO2 w Szwecji i 7 proc. w Finlandii. Firma uważa, że próbna dostawa „zielonej” stali to „ważny krok w kierunku całkowicie wolnego od paliw kopalnych łańcucha wartości”. Jej celem jest dostarczenie na rynek stali wolnej od paliw kopalnych i zademonstrowanie technologi na skalę przemysłową już w 2026 roku.

Na północy Szwecji jeszcze jedna firma planuje zbudować hutę stali, która nie będzie używała paliw kopalnych. H2 Green Steel chce rozpocząć produkcję w 2024 roku.