Aktualizacja: 05.11.2024 01:57 Publikacja: 16.02.2023 11:21
Ciężarówki stanowią jedno z największych źródeł zanieczyszczenia powietrza tlenkami azotu oraz pyłów zawieszonych
Foto: Milos Muller / shutterstock
Komisja Europejska przedstawiła propozycję zaostrzenia limitów emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych. Do końca dekady producenci ciężarówek będą musieli zmniejszyć o 45 proc. średnią emisję CO2 z nowych pojazdów w stosunku do poziomów z lat 2019/2020. Pięć lat później próg redukcji wyniesie 65 proc.
Wniosek regulacyjny przedstawił w Strasburgu szef Komisji Europejskiej ds. klimatu Frans Timmermans, podkreślając, że nowe limity pomogą w redukcji popytu na importowane paliwa kopalne oraz zwiększą oszczędności w sektorze transportu. Zauważył również, że przejście na pojazdy niskoemisyjne pomoże również chronić wiodącą pozycję Europy w produkcji samochodów ciężarowych oraz autobusów. Nowe regulacje mają też pomóc w dostosowaniu sektora transportu do celu klimatycznego Unii Europejskiej, tj. osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Ostateczny kształt propozycji może jeszcze jednak ulec zmianom, gdyż następnie na jej temat wypowie się Rada Unii Europejskiej oraz Parlament.
Nowy raport serwisu Climate Home wykazał, że ponad 65 milionów euro z unijnych zielonych funduszy trafiło do największych spółek węglowych na świecie – w Chinach, Indiach, Indonezji, Stanach Zjednoczonych czy RPA.
Eksperci od handlu wskazują, że coraz popularniejszy wśród konsumentów w Polsce staje się trend kupowania z odroczonymi płatnościami.
Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska przyznała w Brukseli, że realizacja wyznaczonych przez Komisję Europejską celów klimatycznych na 2030 rok „jest dla Polski trudna”. „Można się domyślać, że również cele na 2040 rok będą dla Polski nieosiągalne” - dodała.
Już w ubiegłym roku na szczycie klimatycznym w Szarm el-Szejk w Egipcie przedstawiono propozycję stopniowego odchodzenia od paliw kopalnych, ale napotkała ona stanowczy opór Arabii Saudyjskiej i innych gospodarek, polegających w dużym stopniu na ropie oraz gazie.
15-procentowy poziom redukcji zużycia energii ma być dla Unii Europejskiej jednym z najważniejszych szańców obrony przed zimowym deficytem energii. Polska na razie zachowuje się, jakby jej to nie dotyczyło.
Mobilna Sieć T-Mobile w Polsce w 2024 roku została uznana za najlepszą pod względem prędkości i niezawodności przez międzynarodową firmę Ookla.
Choć Norwegia to europejski lider zielonej energii, do zrównoważonego rozwoju jest jej jeszcze daleko. W osiągnięciu tego celu mają pomóc innowacyjne przedsięwzięcia.
Francuskie Biuro Badania Katastrof w Ruchu Lądowym BEA-TT ujawniło w raporcie przyczynę pożaru dwóch elektrycznych autobusów w Paryżu. Będą zmiany w przepisach homologacyjnych.
Na dworcach kolejowych, w terminalach cargo oraz w pociągach rozpoczęły się testy urządzenia, które wykrywa nawet śladowe ilości materiałów wybuchowych.
Od przyszłego roku przewoźnicy zapłacą wyższe myto. Rząd doliczy opłaty za emisje CO2. Karne myto ma zachęcić do zakupu elektrycznych ciężarówek.
W przyszłym roku finansowym Ryanairowi nie uda się przewieźć prognozowanej wcześniej liczby pasażerów. Dobra wiadomość dla pasażerów jest taka, że ceny biletów w ostatnim kwartale tego roku będą niższe niż latem.
Sklepy zrobiły zapasy elektrycznych rowerów, ale popyt całkowicie wyhamował w oczekiwaniu na dopłaty. Dopłat jednak nie będzie, bo NFOŚiGW nie dostał zgody na sfinansowanie ich z Funduszu Modernizacyjnego.
Airbus Aeroflotu lecący do Turcji został zmuszony do zawrócenia na lotnisko Szeremietiewo po włączeniu się automatycznego czujnika spadku ciśnienia. To kolejna groźna awaria samolotu rosyjskich linii w tym roku. W 2023 r takich zdarzeń było blisko 700. Od wojny Putina Rosja jest obok Bhutanu, Demokratycznej Republiki Konga i Liberii najniebezpieczniejszym krajem do lotów cywilnych.
Przemysł i spedytorzy domagają się dopuszczenia do ruchu w Polsce długich zestawów. Ministerstwo Infrastruktury nie mówi „nie”.
Turcy nie sprzedadzą aktywów duńskiej firmie DFDS. W ostatniej chwili wycofali się z umowy.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas