Komisja Europejska przedstawiła propozycję zaostrzenia limitów emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych. Do końca dekady producenci ciężarówek będą musieli zmniejszyć o 45 proc. średnią emisję CO2 z nowych pojazdów w stosunku do poziomów z lat 2019/2020. Pięć lat później próg redukcji wyniesie 65 proc.
Wniosek regulacyjny przedstawił w Strasburgu szef Komisji Europejskiej ds. klimatu Frans Timmermans, podkreślając, że nowe limity pomogą w redukcji popytu na importowane paliwa kopalne oraz zwiększą oszczędności w sektorze transportu. Zauważył również, że przejście na pojazdy niskoemisyjne pomoże również chronić wiodącą pozycję Europy w produkcji samochodów ciężarowych oraz autobusów. Nowe regulacje mają też pomóc w dostosowaniu sektora transportu do celu klimatycznego Unii Europejskiej, tj. osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Ostateczny kształt propozycji może jeszcze jednak ulec zmianom, gdyż następnie na jej temat wypowie się Rada Unii Europejskiej oraz Parlament.
Za mało, by osiągnąć cele klimatyczne
Propozycja ograniczenia emisji o 90 proc. rozczarowała niektóre kraje, m.in. Niderlandy. Timmermans stwierdził, że fakt, iż nie zadeklarowano 100 proc. redukcji emisji, wynika z niepewności co do daty powszechnej dostępności technologii bezemisyjnych dla wszystkich ciężarówek, w tym tych poruszających się w trudnych warunkach drogowych, takich jak teren górzysty. Podkreślił jednak, że w przyszłości 100-proc. redukcja jest w tym zakresie nieunikniona.
Jak podkreśla Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, propozycja Komisji Europejskiej jest znacznie mniej ambitna niż w przypadku pojazdów osobowych i dostawczych, a jej konsekwencje będą odczuwalne dla przemysłu, klimatu oraz zdrowia publicznego. Może też utrudnić osiągnięcie unijnego celu klimatycznego.
Potrzeba szybkiej dekarbonizacji
Obecnie pojazdy ciężkie generują ok. 2 proc. ruchu na europejskich drogach i odpowiadają za około 28 proc. emisji pochodzących z transportu drogowego. Zgodnie z danymi opublikowanymi w zeszłym roku przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów w 2020 roku ciężarówki w Unii Europejskiej miały średnio 14 lat.