Reklama
Rozwiń
Reklama

Nowa „stolica smogu” w Europie. Lekarze i eksperci apelują o pilne działanie

Jakość powietrza w Europie wyraźnie się poprawiła w ostatnich dwóch dekadach, ale to nie oznacza, że w UE wszyscy oddychamy powietrzem dobrej jakości.

Publikacja: 16.04.2024 04:21

Bruksela znajduje się na ósmym miejscu wśród 800 miast Europy pod względem stężenia toksycznego dwut

Bruksela znajduje się na ósmym miejscu wśród 800 miast Europy pod względem stężenia toksycznego dwutlenku azotu, przyczyniającego się do powstawania smogu..

Foto: Sinitta Leunen Unsplash

Badanie przeprowadzone przez Barceloński Instytut Zdrowia Globalnego (ISGlobal) wykazało, że średnia jakość powietrza w Europie poprawiła się w ciągu ostatnich dwudziestu lat. Wciąż jednak zdecydowana większość mieszkańców kontynentu oddycha powietrzem niespełniającym norm wyznaczonych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO).

Zanieczyszczenie powietrza stanowi poważny problem zwłaszcza w Brukseli, stolicy Unii Europejskiej, każdego roku z powodu jego fatalnej jakości w tym mieście umiera ok. 900 osób, co stanowi ok. 10 proc. wszystkich zgonów w Brukseli.

Bruksela: fatalna jakość powietrza

W związku ze zbliżającymi się wyborami krajowymi oraz lokalnymi, 140 belgijskich lekarzy i ekspertów, zrzeszonych w ramach kampanii „Les chercheurs d’air”, podpisało list otwarty do kandydatów w tegorocznych wyborach. Apelują w nim o niezwłoczne zajęcie się problemem fatalnej jakości powietrza w Brukseli, podkreślając, że wpływa zarówno na zdrowie mieszkańców miasta, jak i jego budżet. Jedynie w 2018 roku zła jakość powietrza wygenerowała dla miasta koszty sięgające 1,6 miliarda euro, czyli średnio 1400 euro na mieszkańca.

Czytaj więcej

Zaskakujące odkrycie na „podniebnych wyspach” Afryki. Setki nowych gatunków

Według Barcelońskiego Instytutu Zdrowia Globalnego (ISGlobal), Bruksela znajduje się na ósmym miejscu wśród 800 miast Europy pod względem stężenia dwutlenku azotu, znajdującego się w spalinach samochodowych. W niektórych regionach miasta jego poziomy przekraczają normy dopuszczalne przez Światową Organizację Zdrowia aż pięciokrotnie. Poziomy pyłów zawieszonych PM2,5 są z kolei dwukrotnie wyższe niż zalecane limity.

Reklama
Reklama

Największe stężenie pyłów zawieszonych oraz dwutlenku azotu zarejestrowano w biedniejszych dzielnicach Brukseli, których mieszkańcy są wyjątkowo poszkodowani. Z reguły mają oni mniejszy dostęp do terenów zielonych, zajęć sportowych czy zdrowej diety, tym bardziej odczuwają więc zdrowotne konsekwencje oddychania zanieczyszczonym powietrzem. Mocno narażone na negatywne skutki oddychania zanieczyszczonym powietrzem są również osoby starsze oraz dzieci.

Lekarze podkreślają, że główną przyczyną tej sytuacji jest zbyt wysoka liczba pojazdów spalinowych na ulicach i apelują o pójście za przykładem innych europejskich miast, takich jak Londyn, i wprowadzenie bardziej restrykcyjnych przepisów w tym zakresie.

W Brukseli od 2018 roku funkcjonuje strefa czystego transportu, co pozwoliło na redukcję stężenia dwutlenku azotu nawet o 40 proc. w niektórych dzielnicach. Autorzy listu domagają się jednak bardziej zdecydowanych działań, w tym całkowitego zakazu używania pojazdów z silnikiem diesla do 2030 roku, a pojazdów z silnikiem cieplnym do 2035 roku na obszarze całego regionu, tworzenia stref niskiego ruchu oraz promocji carsharingu.

Smog
Jakość powietrza w Polsce. Rządowy raport uspokaja, eksperci ostrzegają
Smog
Satelita zaczął monitorowanie jakości powietrza w Europie. Są pierwsze dane
Smog
Polacy nie rozumieją, czym jest smog. Nowe badanie pokazuje niski stan wiedzy
Smog
Klimatyczne „błędne koło”. Walka ze smogiem może podnosić temperaturę na Ziemi
Smog
Nowe dane na temat smogu. Tylko dwa państwa w Europie spełniają normy WHO
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama