Marnowanie żywności stanowi ogromny problem – szacuje się, że każdego roku ponad jedna trzecia globalnej produkcji trafia na wysypisko śmieci. Według danych Boston Consulting Group wartość wyrzucanej żywności wynosi 230 mld dolarów rocznie. Tymczasem ONZ alarmuje, że w 2020 roku mniej więcej co trzeci człowiek na świecie nie miał wystarczającego dostępu do żywności. Co więcej, problem gwałtownie się pogłębia, gdyż w stosunku do roku poprzedniego liczba tych osób wzrosła o 320 mln.
Czytaj więcej
Naukowcy potwierdzili, że diety bogate w mięso i inne produkty odzwierzęce generują największy ślad węglowy.
Miliony ton na wysypiskach
Problem dotyczy również Europy. Jak podaje Komisja Europejska, rocznie w krajach Unii Europejskiej powstaje niemal 60 mln ton odpadów żywnościowych, czyli ok. 131 kg na mieszkańca. Według szacunków Eurostatu marnujemy mniej więcej 10 proc. żywności, która trafia do konsumentów. Za ponad połowę unijnych odpadów spożywczych odpowiadają gospodarstwa domowe. Eurostat podaje, że ponad 36 mln mieszkańców Unii Europejskiej spożywa odżywczy posiłek jedynie co drugi dzień. Jak wynika z raportu Feedback EU „No Time To Waste”, w Unii Europejskiej marnujemy więcej żywności, niż importujemy.
Generowanie ogromnych ilości odpadów spożywczych stanowi też problem klimatyczny – jak wynika z danych UNEP Food Waste Index 2021, generują one 8–10 proc. globalnych emisji gazów cieplarnianych.
Spora część żywności trafia na wysypiska, choć wciąż nadaje się do spożycia. Konsumentów często dezorientują jednak umieszczane na opakowaniach etykiety, co potwierdziło badanie z 2021 roku, w którym dorosłych mieszkańców Stanów Zjednoczonych poproszono o wskazanie różnicy pomiędzy etykietą „należy spożyć przed” a „najlepiej spożyć przed”. Znaczenie pierwszej potrafiło wyjaśnić 64 proc. respondentów, a drugiej – mniej niż połowa. Konsumenci często kierują się wskazaną na opakowaniu datą, traktując ją jako termin ostateczny, podczas gdy w wielu przypadkach jest określana orientacyjnie. O ile oznaczenie „należy spożyć do” można znaleźć na produktach, które łatwo ulegają zepsuciu, takich jak mięso czy nabiał, „najlepiej spożyć przed” mogą często być traktowane jako sugestia.