Według naukowców z Physicians Committee for Responsible Medicine, diety roślinne wspierają układ odpornościowy i mogą minimalizować ryzyko zakażenia koronawirusem a w przypadku zakażenia, mogą zwiększać szanse na wystąpienia lżejszego przebiegu choroby. Wnioski wyciągnięto w oparciu o dane dotyczące epidemii grypy H1N1 w 1918 roku.

„Poszukując rozwiązań dla pandemii COVID-19, wyciągnęliśmy ważne wnioski z pandemii grypy H1N1 w latach 1918–1919” — relacjonuje dr n. med. Hana Kahleova, dyrektor ds. badań klinicznych w Komitecie Lekarzy i autorka artykułu. „W trakcie tej pandemii najlepsze wyniki odnotowano podczas seminarium Adwentystów Dnia Siódmego, na którym zapewniono dietę roślinną składającą się ze zbóż, owoców, orzechów i warzyw”.

Czytaj więcej

Dieta roślinna może wydłużyć życie nawet o dekadę

Nie jest to pierwsze badanie wskazujące na dobroczynny wpływ diety wegańskiej w kontekście wspierania odporności. Inne badania porównujące sposób odżywiania z wynikami COVID-19 wykazują podobne wyniki w przypadku diet roślinnych wspierających niższe ryzyko umiarkowanych oraz ciężkich objawów COVID-19.

Jedno z badań, w którym wzięło udział niemal 600 tys. uczestników, wykazało, że osoby spożywające duże ilości owoców i warzyw miały zmniejszone ryzyko COVID-19 o dowolnym nasileniu o 9 proc. i zmniejszone ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19 o 41 proc. Inne badanie z udziałem pracowników służby zdrowia, którzy często byli narażeni na COVID-19 w swojej praktyce klinicznej, wykazało, że osoby, które zadeklarowały stosowanie diety roślinnej, były o 73 proc. mniej narażone na ryzyko wystąpienia COVID-19 z objawami od umiarkowanych do ciężkich.

Jak wskazują naukowcy, dieta bogata w żywność pochodzenia roślinnego jest bogata w azotany i przeciwutleniacze, które wspierają zdrowie serca i poprawiają odporność na infekcje dróg oddechowych.

Dr Kahleova opublikowała również niedawno wyniki badania klinicznego przeprowadzonego przez Komitet Lekarzy, w którym stwierdzono, że dieta roślinna pomogła pracownikom szpitala w Waszyngtonie poprawić stan zdrowia oraz jakość życia w trakcie pierwszej fali pandemii COVID-19.

Do podobnych wniosków doszli wcześniej naukowcy z Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, którzy zauważyli, że osoby o zbilansowanej diecie, spożywające codziennie ponad 500 g warzyw i owoców oraz ponad 10 g orzechów, były aż o 86 proc. mniej narażone na ryzyko wystąpienia objawów COVID-19 w porównaniu z osobami o diecie mniej zbilansowanej, uboższej w warzywa, owoce oraz orzechy. Jako skuteczne wsparcie odporności, dietę roślinną zalecali również immunolodzy z Polskiej Akademii Nauk.