Zgodnie z wynikami badania, 60 proc. osób w wieku od 18 do 44 lat oczekiwało oferty roślinnej, natomiast w przypadku przedstawicieli pokolenia X i baby boomers – 43 proc. Okazało się również, że 34 proc. konsumentów na całym świecie jest gotowe zapłacić wyższą cenę za opcję wegańską. W tej kwestii zdecydowanie prym wiodą millenialsi i przedstawiciele pokolenia Z, spośród których 42 proc. potwierdziło gotowość zapłacenia więcej za opcję roślinną, podczas gdy wśród starszych pokoleń taką postawę zaprezentowała jedynie co czwarta osoba.

Czytaj więcej

Polska czekoladą stoi, czyli słodkie dane z rynku

Badanie, które objęło ponad 3200 uczestników, pochodzących z Europy Zachodniej, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Australii, wskazało, że konsumenci oczekują więcej roślinnych opcji w asortymencie słodyczy. Wiodącą motywacją jest zdrowie, smak oraz chęć urozmaicenia diety. Jedynie 12 proc. ankietowanych uzasadniło poszukiwanie opcji wegańskich alergią spożywczą. Wszystkie te motywacje wyprzedziły niepokój związany z kryzysem klimatyczny oraz troskę o dobrostan zwierząt.

Mniej niż połowa ankietowanych jest zadowolona z obecnej na rynku oferty roślinnej czekolady mlecznej, a 61 proc. oczekuje szerszej gamy produktów. Wiodącą grupą są tutaj fleksitarianie, którzy chcą mieć większy wybór alternatywnych produktów roślinnych.

Koncentrując się na rynku słodyczy, 67 proc. osób w wieku od 18 do 44 lat stwierdziło, że są zainteresowane szerszą ofertą, jeśli chodzi o mleczną czekoladę pochodzenia roślinnego. Ciastka z dodatkiem takiej czekolady chętnie skonsumowałoby 33 proc. ankietowanych, inne wypieki 36 proc., z kolei na lody polane wegańską czekoladą skusiłoby się 36 proc.

Barierami powstrzymującymi konsumentów przed zakupem czekolady roślinnej były obawy o smak, które wyraziło 28 proc. ankietowanych, zbyt wysoka cena (25 proc.) i niewystarczająca wiedza na temat roślinnych alternatyw, którą zadeklarowało 19 proc. badanych. W Wielkiej Brytanii więcej konsumentów obawiało się zbyt wysokiej ceny (34 proc.) niż niesatysfakcjonującego smaku (30 proc.).

Barry Callebaut podkreślił, że porównywalne badanie przeprowadzono w Europie w 2020 roku. Wówczas okazało się, że jedynie co czwarty respondent spożywa wegańską czekoladę. Do końca 2021 roku liczba ta wzrosła do 64 proc. Motywy przejścia na smakołyki bezmleczne zostały zidentyfikowane jako różnice w zdrowiu, smaku i diecie. 12 proc. stwierdziło, że głównym czynnikiem są alergeny.

„W 2020 roku przeprowadziliśmy podobne badania, a zapotrzebowanie na przysmaki roślinne było znacznie niższe” – powiedziała FoodIngredientsFirst Sofia Popova, dyrektor marketingu w regionie EMEA w firmie Barry Callebaut.

„Zauważyliśmy, że smak i różnorodność są ważnymi czynnikami, aby wybrać produkt stworzony na bazie roślin, fleksitarianie są zdecydowanie wiodącą grupą w napędzaniu popytu, a „oparty na roślinach” jest najbardziej docenianą etykietą w porównaniu z „wegańskim” czy „bezmlecznym”” – dodała Popova.