Mimo że produkty wegańskie są w Australii bardzo powszechne, ich ceny znacząco odbiegają od cen produktów zawierających składniki odzwierzęce. Do takich wniosków doszli przedstawiciele Choice, wiodącej australijskiej grupy reprezentującej interesy konsumentów.
Czytaj więcej
Mimo, że Australia chce redukować emisje CO2, minister energii odrzucił apel lobbystów o bardziej radykalne limity dla największych trucicieli.
Analiza wykazała również, że przetworzone produkty pochodzenia roślinnego oznaczone jako „wegańskie” mają nawet dwukrotnie wyższą marżę niż inne produkty roślinne. Najbardziej skrajnym przykładem był majonez roślinny, który kosztował niemal 40 proc. więcej niż inny produkty całkowicie roślinne, nieoznaczony jako wegański.
Rachel Clemmons, starszy dziennikarz ds. żywności w Choice zauważa podobieństwo do sytuacji dotyczącej produktów bezglutenowych z 2010 roku. Produkty pozbawione glutenu gwałtownie zyskiwały wówczas popularność, a marki wprowadzające je na rynek podnosiły ich ceny.
„W przypadku produktów, które w ogóle nie zawierały glutenu – kiedy na etykiecie znajdowało się oznaczenie, że produkt jest bezglutenowy, wydawało się, że uzasadnia to również podniesienie jego ceny” – uważa Clemmons.