Nowy raport firmy badawczej Euromonitor International zatytułowany “Voice of the Consumer: Health and Nutrition Survey 2021” wykazał, że coraz więcej osób wyklucza mięso z diety. Według szacunków autorów raportu obecnie aż 23 proc. konsumentów na świecie zmniejsza spożycie mięsa, a wśród naczelnych motywacji wymienia się rosnącą świadomość klimatyczną. Zgodnie z wynikami badania, aż 57 proc. globalnych konsumentów zadeklarowało wiarę w to, że ich indywidualne działania mogą wpływać na klimat i środowisko. Wśród innych powodów odstawienia mięsa ankietowani podawali również chęć prowadzenia zdrowszego trybu życia.
Czytaj więcej
Produkcja mięsa generuje ogromne ilości gazów cieplarnianych, alarmuje „Meat Atlas”. Emisje 20 firm przewyższają Wielką Brytanię, Francję czy Niemcy.
„Pandemia COVID-19 sprawiła, że konsumenci byli bardziej świadomi wpływu, jaki ich indywidualne działania mają na społeczeństwo. Przykładem tego są fleksitarianie, którzy ograniczają spożycie produktów zwierzęcych i napędzają wzrost alternatywy roślinne” – uważa Nozomi Hariya, starsza analityczka w Euromonitor International.
Wyniki badania wskazują, że w latach 2019-2020 rynek żywności pochodzenia odnotował 9 proc. wzrost a jego wartość przekroczyła na świecie 40 miliardów dolarów. Eksperci szacują, że rosnący w ciągu ostatnich lat wzrost zainteresowania konsumentów wegańskimi zamiennikami mięsa i nabiału w sporym stopniu można przypisać pogłębiającemu się kryzysowi klimatycznemu.
Raport wykazał, że podczas gdy 57 proc. globalnych konsumentów wierzy, że ich wybory i działania mogą zmienić świat, w Japonii wierzy w to stwierdzenie jedynie co czwarta osoba. Najbardziej świadomi klimatycznie ankietowani w tym kraju to przedstawiciele pokolenia millennialsów oraz pokolenia Z. Pod tym względem Japonia zajęła najniższe miejsce wśród 40 ankietowanych krajów. Szacuje się jednak, że wraz z wprowadzeniem planowanej edukacji dotyczącej zrównoważonego rozwoju do japońskich programów szkolnych, wrażliwość klimatyczną będzie można od najmłodszych lat kształtować również wśród przedstawicieli pokolenia Y.