Drastyczna podwyżka opłat za parkowanie SUV-ów. Mieszkańcy Paryża zdecydowali

W niedzielnym referendum ponad połowa mieszkańców stolicy Francji poparła potrojenie opłat za parkowanie największych i najbardziej szkodliwych dla środowiska samochodów typu SUV – poinformował paryski ratusz.

Publikacja: 05.02.2024 14:33

Nowe zasady dotyczyć będą kierowców przyjezdnych – z podwyżki opłat za parkowanie wyłączeni będą bow

Nowe zasady dotyczyć będą kierowców przyjezdnych – z podwyżki opłat za parkowanie wyłączeni będą bowiem mieszkańcy Paryża oraz osoby na stałe pracujące w stolicy Francji, kierowcy taksówek, pracownicy służby zdrowia oraz osoby niepełnosprawne.

Foto: Brandon Green Unsplash

Mer Paryża Anne Hidalgo – zagorzała zwolenniczka rowerów i zielonej transformacji, która realizuje wizję czystego i zielonego miasta – już jakiś czas temu sugerowała, że kolejnym jej celem będzie pozbycie się z ulic miasta SUV-ów – największych i najbardziej trujących pojazdów na ulicach Paryża.

W listopadzie Hidalgo poinformowała, że 4 lutego 2024 roku odbędzie się głosowanie, w którym paryżanie będą mogli wypowiedzieć się na temat obecności SUV-ów w mieście. Są już wyniki referendum. Jak podał w niedzielę późnym wieczorem paryski ratusz, nieco ponad połowa mieszkańców poparła potrojenie opłat za parkowanie w stolicy największych samochodów typu SUV.

Mieszkańcy za potrojeniem opłat za parkowanie SUV-ów

Oficjalne wyniki referendum, które odbyło się w niedzielę w Paryżu, wskazują, że za podwyższeniem opłat opowiedziało się 54,55 proc. osób, które poszły do urn. Mimo że do głosowania uprawnionych było około 1,3 mln paryżan, to udział wzięło w nim jedynie 5,68 proc. – to jeszcze mniej niż w kwietniowym referendum w sprawie elektrycznych hulajnóg.

Co oznaczają nowe przepisy, za którymi zagłosowali paryżanie? Wiążą się one z podniesieniem opłat za parkowanie aut o wadze powyżej 1,6 tony – w przypadku aut z silnikiem spalinowym i pojazdów hybrydowych typu plug-in – oraz aut elektrycznych o wadze powyżej dwóch ton do 18 euro w dzielnicach centralnych. Poza centrum opłata wynieść ma zaś 12 euro za godzinę.

Czytaj więcej

Władze Paryża pozbyły się hulajnóg z ulic. Teraz na celowniku znalazły się SUV-y

Jak zauważa francuska agencja AFP, zasady dotyczyć będą kierowców przyjezdnych – z podwyżki opłat za parkowanie wyłączeni będą bowiem mieszkańcy Paryża oraz osoby na stałe pracujące w stolicy Francji, kierowcy taksówek, pracownicy służby zdrowia oraz osoby niepełnosprawne.

Decyzję paryżan z zadowoleniem przyjęła Anne Hidalgo. Mer pochwaliła mieszkańców miasta za „wyraźny wybór” w sprawie środka, który – jak zaznaczyła – jest „dobry dla zdrowia i planety”. Hidalgo zapowiedziała także, nowe przepisy mają wejść w życie od początku września tego roku. 

Eksperci szacują, że mimo iż podniesienie opłat dotyczyć ma około 10 proc. pojazdów w Paryżu, to przynieść może nawet dodatkowych 35 mln euro dochodów.

Anne Hidalgo wypowiedziała SUV-om wojnę 

Anne Hidalgo znana jest z tego, że realizuje wizję czystego i zielonego miasta oraz podejmuje decyzje, które mają pomóc planecie. Mer Paryża wielokrotnie podkreślała wcześniej, że mieszkańcy stolicy Francji coraz częściej są zaniepokojeni dużymi, zanieczyszczającymi środowisko samochodami, które zajmują miejsce na ulicach, chodnikach czy ścieżkach rowerowych. Jak argumentowała, w Paryżu nie ma ani dróg gruntowych, ani gór, w związku z czym SUV-y nie są właściwie nikomu potrzebne. A problem narastał – dane paryskiego wydziału komunikacji wskazują bowiem, że liczba SUV-ów w mieście wzrosła o 60 proc. w ciągu ostatnich czterech lat i stanowią one obecnie aż 15 proc. paryskich samochodów.

Czytaj więcej

Greenpeace bierze się za branżę moto. Aktywiści żądają: dość tych SUV-ów

To nie pierwsza tego typu decyzja władz stolicy Francji. Od 1 września z ulic Paryża zniknęły „trottinettes” – elektryczne hulajnogi, które od kilku lat można było wypożyczyć w stolicy Francji. Dyskusje dotyczące tego, jak mieszkańcy z nich korzystają, zaczęły się niemal natychmiast po tym, jak zadebiutowały w mieście w 2018 roku. Podczas gdy ich przeciwnicy wielokrotnie podkreślali, że władze nie uregulowały zasad, które wskazywałyby, jak należy ich używać, miasto od co najmniej pięciu lat mierzyło się z problemem niebezpiecznych incydentów z udziałem jednośladów. Podejmując decyzję, Paryż stał się pierwszą europejską stolicą, która wycofała wszystkie tego rodzaju pojazdy. Decyzję o zakazie podjęto po wynikach kwietniowego miejskiego referendum w sprawie używania hulajnóg elektrycznych, w którym wzięło udział ponad 100 tysięcy Paryżan. Za zakazem opowiedziało się aż 89 proc. głosujących. 

SUV-y, które łączą cechy samochodu osobowego z pojazdem terenowym, charakteryzują się większymi rozmiarami oraz większą masą. Obecnie stanowią one 40 proc. kupowanych we Francji aut. Zdaniem ratusza stwarzają one problemy związane z zanieczyszczeniem, bezpieczeństwem i równym podziałem przestrzeni publicznej.

Organizacja ekologiczna WWF w swoim raporcie zaznacza, że w ciągu ostatniej dekady SUV-y stanowiły drugie po sektorze lotniczym źródło wzrostu emisji CO2. Działacze wskazują, że zużywają one o około 15 proc. więcej paliwa i charakteryzują się większą emisją CO2 o 20 proc.

Mer Paryża Anne Hidalgo – zagorzała zwolenniczka rowerów i zielonej transformacji, która realizuje wizję czystego i zielonego miasta – już jakiś czas temu sugerowała, że kolejnym jej celem będzie pozbycie się z ulic miasta SUV-ów – największych i najbardziej trujących pojazdów na ulicach Paryża.

W listopadzie Hidalgo poinformowała, że 4 lutego 2024 roku odbędzie się głosowanie, w którym paryżanie będą mogli wypowiedzieć się na temat obecności SUV-ów w mieście. Są już wyniki referendum. Jak podał w niedzielę późnym wieczorem paryski ratusz, nieco ponad połowa mieszkańców poparła potrojenie opłat za parkowanie w stolicy największych samochodów typu SUV.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Miasta
„Podziemna katedra” w Tokio się rozrasta. Ma uratować miasto przed powodziami
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Miasta
Naukowcy o przyczynach opadów deszczu i powodzi w Polsce. „Wydarzenie wyjątkowe”
Miasta
Fala upałów uderzyła w Sewillę. Eksperci: miasto zmienia się w pustynię
Miasta
Odporność warunkiem trwałego rozwoju miast: rusza 11. edycja programu Eco-Miasto
Miasta
Londyn przegrywa ze zmianami klimatu. „Stoimy w obliczu śmiertelnego ryzyka”