Najwięcej, bo aż 172 strefy niskiej emisji (LEZ), znajdziemy we Włoszech. To ogromna zmiana, gdyż jeszcze 3 lata temu ich liczba wynosiła jedynie 98. W Niemczech jest ich 78, w Wielkiej Brytanii 17, w Holandii 14, we Francji 8, a w Portugalii 1. Zdecydowanie gorzej wygląda sytuacja w Europie Środkowej oraz Wschodniej, można się jednak spodziewać zmian na lepsze, gdyż stworzenie takich stref planuje zarówno Polska jak i Bułgaria.
Polskie strefy czystego transportu (SCT) mają zostać uruchomione w Krakowie i Warszawie odpowiednio od końca 2022 oraz połowy 2023 roku.
Przedstawiciele Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych zwrócili się w związku z niedawną nowelizacją ustawy o elektromobilności do 41 największych polskich miast z pytaniem o aktualne stanowisko w sprawie SCT. Mimo, że zainteresowanie utworzeniem takich stref wyraziło sporo miast, żadne nie zadeklarowało konkretnych terminów ich planowanego wprowadzenia.
Jak podkreśla Koalicja Klimatyczna, od stycznia 2022 roku samorządy mają możliwość tworzenia takich stref zarówno w mniejszych jak i większych miejscowościach.
Organizacja Transport&Environment szacuje, że do 2025 roku liczba europejskich stref niskiej emisji wzrośnie o ponad połowę. Najwięcej pojawi się w Hiszpanii, gdzie do 2024 roku ich liczba wzrośnie o 146, z kolei we Francji do 2025 roku przybędą kolejne 34.